۱۰ عکس‌ برگزیده تاریخ المپیک را تماشا کنید

عکس‌ها همیشه شواهد خوبی برای جست و جو در آنچه در گذشته رخ داده هستند و اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ را با استناد به عکس‌ها بررسی کنیم، المپیک یکی از آنها خواهد بود.

به گزارش ممتازنیوز، مسابقات المپیک که قدمتی باستانی دارد و هر چهار سال یک بار میزبان ورزشکاران حرفه‌ای از سراسر دنیا است، در طول دوران به یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی جهان بدل شده است و سالانه علاقمندان بسیاری را از سراسر جهان جذب می‌کند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از عکس‌های تاریخ المپیک از سده بیست میلادی که آنها را از سایت «اسکوآیر» برگزیده‌ایم.

المپیک تابستان ۱۹۰۰ در پاریس

پس از سال‌ها محرومیت بانوان از مسابقات المپیک، المپیک سال ۱۹۰۰ پاریس پنج رشته از جمله تنیس، سوارکاری، کروکت، قایقرانی و گلف را برای زنان معرفی کرد. عکسی که در ادامه مشاهده می کنید، تصویری از شارلوت کوپر استری، بازیکن تنیس بریتانیایی را نشان می دهد. این ورزشکار پس از برنده شدن در مسابقات دوضرب مختلط و تک نفره، اولین قهرمان تنیس المپیک زن شد.

شارلوت کوپر استری در المپیک ۱۹۰۰ پاریس

المپیک ۱۹۳۶ در برلین

در مسابقات المپیک تابستانی برلین تعدادی از دوندگان سیاهپوست آمریکایی نیز به دریافت مدال المپیک نائل شدند. روزنامه های آمریکایی برنده شدن مدال توسط دوندگان سیاه پوست و دریافت مدال توسط مقامات عالی رتبه آلمان و همچنین تشویق آن‌ها از طرف تماشاگران آلمانی را ردی بر فرضیه نژادپرستی نازی‌ها دانستند. البته موضوع مهم دیگری درباره سیاه پوستان ماجرای دست ندادن هیتلر با دونده سیاه پوست آمریکایی جسی اونز است. جسی اونز در بازی‌های المپیک ۱۹۳۶ موفق به کسب چهار مدال طلا در پیست شد که این امر باعث شد او به عنوان یک ورزشکار خارق‌العاده ثابت شود.

رسانه‌های مخالف دولت هیتلر تبلیغات وسیعی بر روی این موضوع انجام دادند. اما در حقیقت آن روز هیتلر به دستور کمیته برگزاری المپیک و به دلیل تسریع در امر مراسم اهدای جوایز از دست دادن با هر ورزشکاری چه آلمانی و چه غیرآلمانی منع کرده بود. اونز گفت که او و هیتلر برای یکدیگر دست تکان دادند. با این حال به گفتهٔ برخی منابع انگلیسی زبان، هیتلر از پیشنهاد عکس انداختن با اونز به شدت خشمگین شد و استفاده آمریکاییان از سیاهپوستان در المپیک را خجالت‌آور خوانده بود. این در حالی است که اونز گفته است که هیتلر به او احترام گذاشته و دست تکان داد؛ در حالیکه رئیس جمهور آمریکا حتی به وی یک تلگراف نزد.

تصویری از اونز

المپیک ۱۹۶۰ در رم

آببه بیکیلا با ثبت زمان ۲:۱۵:۱۶ رکورد ماراتن المپیک را به ثبت رساند و به عنوان نخستین ورزشکار افریقایی موفق به کسب مدال طلا شد. او این رکورد را با پای برهنه به ثبت رساند، درست همانگونه که در محل زندگی اش اتیوپی آموخته بود.

تصویری از آببه بیکیلا با پای برهنه

المپیک ۱۹۶۸ در مکزیک

برای اعتراض به نژادپرستی در ایالات متحده، قهرمان‌های دوی سرعت، تامی اسمیت و جان کارلوس به عنوان نمادی از زجرکشی روسری و مهره‌هایی به سر گذاشته و کفش‌های خود را به عنوان نمادی از فقر از پا در آوردند. در هنگام اجرای سرود ملی در احترام به قدرت سیاه پوستان، سر خود را خم کرده و مشت‌هایشان را بالا بردند. اعتراض آنها یکی از نمادین ترین لحظات ورزشی در تمام دوران است.

اعتراض تامی اسمیت و جان کارلوس به نژادپرستی

ورزشکاری که به سختی وارد المپیک شد

باب بیمون بازیکن پرش طول امریکایی به سختی توانست به المپیک راه یابد. اما در نهایت برای به ثبت رساندن رکوردی جدید در این رشته ورزشی راهی المپیک شد و وقتی پرید، ارتفاع او تا حدی بود که دستگاه‌های داوران نمی‌توانستند آن را اندازه بگیرند. رکورد او تاکنون پابرجاست.

پرش تاریخی باب بیمون

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.