۲۱ توصیه بهداشتی برای پیاده‌روی اربعین در شرایط کرونایی

حدود ۲ هفته دیگر به مراسم اربعین حسینی مانده است و امسال هم اولین سال برگزاری این مراسم در سایه کرونا است. راهپیمایی اربعین حسینی امسال در حجم محدودتر با شرایط خاصی نظیر تزریق دو دوز واکسن و داشتن تست PCR منفی برگزار خواهد شد؛ اما بازهم نمی‌توان تنها به این موارد بسنده کرد و همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا و بنابر اعلام وزارت بهداشت، در همین راستا ۲۱ نکته بهداشتی در ذیل می‌آید که رعایت آنها به سالم برگزار شدن این مراسم کمک خواهد کرد:

_ استفاده از ماسک مناسب به طور صحیح برای همه زائرین و خادمین در موکب‌ها و کاروان‌ها در تمامی فضاها الزامی است . 

_ رعایت فاصله اجتماعی توسط تمام افراد به طوری که فاصله ۲ متر در تمام فضاها رعایت گردد.

_ شستن صحیح و مکرر دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از ضدعفونی کننده با پایه الکل الزامی است . 

_ از دست زدن به ماسک استفاده شده بدون دستکش خودداری شود. ماسک استفاده شده را در جیب و کیف خود قرار ندهید و ماسک را در نایلون گذاشته و در سطل زباله درب دار بیاندازید.

_ از تماس دست‌ها قبل از شستشو یا ضدعفونی کردن با چشم، بینی و دهان اجتناب نمایید. 

_ در ‌صورت مشاهده علائم بیماری و سرماخوردگی به نزدیکترین مراکز خدمات جامع سلامت، مراکز درمانی و یا درمانگاه هلال احمر در کربلا و نجف مراجعه کنید.

_ رعایت عدم استعمال دخانیات به دلیل تاثیر آن بر تضعیف سیستم ایمنی بدن و مستعد نمودن افراد در ابتلا به ویروس الزامی است.

_ از ارائه خدمت توسط خادمین دارای علائم کووید-۱۹ جلوگیری شود.

_ کلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.

– داشتن کارت واکسن کووید-۱۹ برای همه خادمین و زائرین الزامی است. 

_ تجمع زائرین در مقابل موکب‌ها مدیریت شود به طوری که فاصله ۲ متر از همدیگر رعایت شده و برای همین منظور معبر طراحی و علامت‌گذاری فضای مقابل موکب‌ها برای رعایت فاصله‌گذاری لازم صورت پذیرد.

_ تجهیزات شست‌وشو و ضدعفونی دست برای مراجعین متناسب با فضای موکب و پذیرش زائر در موکب ها تعبیه گردد.

_ از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر ۲ ساعت) خودداری گردد. در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر ۴ درجه سانتی‌گراد یا در بالای ۶۳ درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری شود تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳ درجه نرسد.

_ نظر به اهمیت موضوع و توزیع غذا در ظروف یکبار مصرف در حد زیاد در طول مراسم عزاداری و همچنین حفظ سلامت مصرف کنندگان جهت توزیع موادغذایی و نوشیدنی خصوصاً موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ توصیه می‌شود که از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی و پی وی سی شفاف و رنگ روشن استفاده نگردد و نسبت به جایگزینی آن با ظروف یکبار مصرف به ترتیب اولویت با پایه گیاهی، سلولزی(کاغذی) و آلومینیومی جهت توزیع غذا و نوشیدنی اقدام نمایند.

_ از آب آشامیدنی سالم استفاده گردد. استفاده از آب سیستم‌ها یا شبکه‌های آبرسانی مورد تایید مقامات بهداشتی محل برای کلیه مصارف. استفاده از آب تانکرهای سیار و ثابت مورد تأیید مقامات بهداشتی محل برای کلیه مصارف به استثنای مصرف شرب که در صورت عدم وجود شبکه آبرسانی حتما” از آب بسته بندی شده دارای مجوزهای قانونی استفاده گردد.

_ پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع گردد. بویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی و موکب‌ها سطل زباله درپوش دار یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف استفاده شده به تعداد مناسب نگهداری شود. از پراکندگی پسماندهای (زباله های) تولیدی به ویژه پسماندها و باقیمانده مواد غذایی در محیط و اطراف محل موکب خود داری گردد.

_ از دفع فاضلاب تولیدی به صورت روباز و یا در جوی و انهار خودداری شود. 

_ تهویه طبیعی محل اسکان زائرین بایستی به طور مرتب انجام شود به طوری که در هیچ زمانی دارای هوای سنگین و بوی نامطبوع در محل اسکان نباشد.

_ باز بودن در و پنجره‌های مقابل هم حتی با روشن بودن کولر جهت گردش هوا ضروری است. 

– باز بودن ۴ طرف یا حداقل ۲ طرف چادر و یا کانکس محل اسکان زائرین جهت گردش مناسب هوا ضروری است. 

_ توصیه می‌گردد در تمامی محیط‌های اسکان و آشپزخانه از سیستم هواساز مناسب استفاده شود. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.