۳۰ درصد ایرانی‌ها کبد چرب دارند

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: بیماری‌های کبد منشا مختلف دارند که مصرف الکل، رفتارهای پرخطر و مصرف غذاهای پرچرب از جمله آن است و می‌توان گفت ۳۰ درصد مردم کشورمان کبد پرچرب دارند.

سید موید علویان در گفت‌وگو با فارس در مورد شایع‌ترین عوامل بیماری‌های کبدی اظهار داشت: بیماری‌های کبدی انواع مختلف دارند که منشأ برخی از آنها مانند انواع هپاتیت ویروس است و کبد دچار التهاب می‌شود.

وی ادامه داد: در این بین نوع هپاتیت B و C اهمیت بیشتری پیدا می کند و معمولاً از راه تماس با خون فرد آلوده منتقل می‌شود. رعایت بهداشت، پرهیز از رفتارهای پرخطر، پرهیز از اعتیاد و زدن واکسن هپاتیت می‌تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله مصرف الکل را در بروز بیماری های کبدی موثر دانست و افزود: عملکرد کبد افرادی که زیاد الکل مصرف می‌کنند مختل می‌شود و پس از مدتی عوارض بیماری کبدی خود را نشان می‌دهد.

رئیس شبکه هپاتیت کشور افزود: مهمترین علت بیماری‌های کبدی در ایران و در دنیا کبد چرب غیر الکلی است که در دنیا بالاترین آمار بیماری‌های کبدی را به خود اختصاص داده و در ایران حدود ۳۰ درصد مردم دچار درجاتی از کبد چرب هستند.

علویان چاقی، کم تحرکی، مصرف فست فود و خوردن غذهای چرب را عامل اصلی کبد چرب عنوان کرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: مصرف نابجای دارو نیز به کبد آسیب می‌زند زیرا کبد نقش کارخانه سم زدایی را ایفا می‌کند و مصرف بیش از حد داروهای هورمونی، داروهایی که برای بدنسازی استفاده می‌شود و حتی برخی مسکن‌ها برای سلامت کبد مضر است.

وی در مورد علائم بیماری‌های کبد توضیح داد: اغلب بیماری‌های کبد علامت ندارند یا علامت آن غیر اختصاصی است و بسته به شدت بیماری و میزان آسیب دیدگی کبد بروز می‌کنند.

علویان خاطرنشان کرد: خستگی، ضعف، زرد شدن چهره یا زردی چشم و ورم می‌تواند علائمی باشد که فرد برای کنترل سلامت کبد خود مراجعه کند.

وی گفت: باور غلطی بین مردم وجود دارد که اگر فردی سیاهی دور چشم و یبوست داشته باشد آن را به مشکل کبدی نسبت می‌دهند در صورتی که هیچ ارتباطی بین اینها نیست.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.