۶۶۰ زندانی ایرانی چشم به راه دستگاه دیپلماسی

ایران > سیاست‌خارجی– آرش کارآزما‌:
حداقل ۶۶۰تبعه ایرانی در سال‌های اخیر‌ در خارج از کشوربه بهانه‌های مختلف زندانی شده‌اند.

شمار بسیاری از این زندانیان، همچنان در زندان به‌سرمی‌برند یا در انتظار اجرای حکم اعدام می باشند. همین سال قبل بود که ۱۸ایرانی در عربستان به‌طور وحشیانه‌ای گردن زده شدند. در روزهای قبل همچنین انتشار یافتن خبر اعدام قریب‌الوقوع ۸۶ایرانی دربند در مالزی واکنش وزارت امور خارجه کشورمان را برانگیخت. ایرانیان خارج از کشور اکنون برای رهایی از بند اسارت چشم به عملکرد دولت و دستگاه دیپلماسی کشورمان دوخته‌اند.

دفاع و حمایت از حقوق اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور از وظایف ذاتی هر دولتی است، در کشور ما نیز قانون اساسی وظیفه حمایت و صیانت از تمامی ایرانیان در خارج از کشور را برعهده دولت و دستگاه دیپلماسی قرار داده است.البته آمار ۶۶۰نفر، حداقل تعداد اتباع ایرانی است که درسال‌های اخیر درکشورهای خارجی زندانی شده‌اند و اطلاعات آنها رسانه‌ای شده است. اما به جز این اشخاص می باشند ایرانیانی که در کشورهایی نظیر آلمان، ترکیه، قبرس، تایلند و کشورهای دیگر در بازداشت به‌سرمی‌برند و به نقل از سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس آمار و مستندات دقیقی از آنها در دست نیست. همچنین ایرانیانی که روزانه از مرزهای شرقی و جنوبی کشور خارج، بازداشت و به کشور دیپورت می‌شوند اگرچه آمار بالایی را به‌خود اختصاص می‌دهند عملا خبرها آنها بازتاب چندانی ندارد و در آمارها هم محاسبه نمی‌شوند.

آمار بالای ایرانیان زندانی در کشورهای خارجی درحالی است که در کشور ما نهادی به نام «شورای ایرانیان خارج از کشور» وجود دارد که وظیفه آن طبق قانون و اساسنامه آن حمایت از ‌شأن، کرامت و جایگاه ایرانیان در خارج از کشور است اما به‌نظر می‌رسد این شورا در سال‌های اخیر به‌رغم حضور پررنگ در مجادلات سیاسی، توجه چندانی به وظایف قانونی خود نداشته است. با این حال نمی‌توان این آمار بالا را به کم‌کاری دستگاه دیپلماسی کشورمان نسبت داد چرا که مطابق اطلاعاتی که از این اینفوگرافی به‌دست می‌آید این وزارتخانه اتفاقا در آزادی ایرانیانی که به اتهامات سیاسی یا کمک به نقض تحریم‌ها بازداشت شده‌اند بسیار موفق عمل کرده و غیراز ۲۰ایرانی دربند در آمریکا اغلب این اشخاص به سرعت آزاد شده‌اند. همچنین براساس توافقنامه‌های امنیتی‌ای که میان ایران و کشورهای همسایه منعقد شده، ایرانیانی که به جرم ورود غیرمجاز وارد خاک این کشورها شده‌اند بسیار زود و با طی حداقل تشریفات اداری آزاد و به کشور بازگردانده می‌شوند. اما این موضوع درمورد زندانیان موضوع قاچاق مواد‌مخدر متفاوت است و اغلب کشورها قوانین سختگیرانه‌ای در این خصوص دارند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.