۹۵ هزار بیمار مبتلا به MS شناسایی شده است / بیشترین آمار در اصفهان

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۹۵ هزار مبتلا به MS در کشور، گفت: در حال حاضر بیشترین رجیستری بیماری MS در شهرهای اصفهان، شیراز استو تهران است.

۹۵ هزار بیمار مبتلا به MS شناسایی شده است / بیشترین آمار در اصفهان

به گزارش ممتاز نیوز،  امیرحسام علیرضایی در خصوص آمار بروز بیماری MS در کشور، گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه بیماری‌های نادر معاونت درمان وزارت بهداشت تا امروز تعداد ۹۵ هزار بیمار مبتلا به MS رجیستر و شناسایی شده‌اند.

وی افزود: شیوع بیماری همچنان در خانم‌ها بیشتر از آقایان به نسبت ۲.۵ برابر و در سنین ۲۰ تا ۴۵ سال است.

او با اشاره به اینکه متوسط شیوع MS بر اساس آمارهای جهانی به میزان ۱۱۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، تصریح کرد: این نسبت در کشورهای مختلف متفاوت بوده و در کشور ایران، شیوع MS معادل ۱۱۱ بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. بر این اساس ایران در شمار کشورهای با شیوع بالا از لحاظ MS است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص توزیع جغرافیایی بیماری MS در شهرهای کشور، بیان کرد: طی دهه‌های اخیر شیوع آن در کشور به خصوص در مناطق شهری افزایش یافته و این مسئله حاکی از اهمیت تشخیص و کنترل بیماری در جوانان و میانسالان با توجه به شیوع متوسط تا بالای آن است.

وی گفت: به طور متوسط سالانه حدود ۵ هزار بیمار به جمعیت مبتلایان در کشور افزوده می‌شود. در حال حاضر بیشترین رجیستری بیماری MS در شهرهای اصفهان، شیراز و تهران است. 

وی درخصوص نحوه تامین داروی بیماران مبتلا به MS، اظهار کرد: در حال حاضر در خصوص داروهای ایرانی تولید داخل مشکلی وجود ندارد و داروهای وارداتی گاها به دلیل تحریم‌ها دچار کمبود می‌شویم که در حال حاضر نیاز مرتفع شده است و تأمین جدیدترین داروهای مورد مصرف بیماران ( مونوکلونال آنتی بادی ) با اثر بخشی بالا از تاکیدات وزارت بهداشت است.

علیرضایی درباره پوشش بیمه‌ای ارائه خدمات به بیماران MS پس از آغاز به کار صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، تصریح کرد: حمایت از بیماران در قالب تدوین بسته‌های حمایتی با اخذ نظر از کمیته‌های علمی مشورتی به منظور کاهش بار مالی بیماران با پوشش حمایتی بیمه پایه و صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج تدوین و ابلاغ می‌شود و در قالب این بسته تدوینی، بیماران هزینه‌ایی را متحمل نمی‌شوند.

انتهای پیام/


پلاس
علمی و دانستنی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.