۱ میلیارد دلار؛ ظرفیت ارزآوری صادرات کشمش ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه سال گذشته ۱۱۰ هزار تن کشمش به ارزش ۳۲۵ میلیون دلار صادر شده است، گفت: شهرستان تاکستان ظرفیت ارزآوری یک میلیارد دلار از محل صادرات کشمش را دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به استان قزوین، محمدرضا صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، صبح امروز دوشنبه در حاشیه نخستین همایش ملی انگور در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که از او پرسید میزان صادرات کشمش از این شهرستان چه میزان بوده است، گفت: سال گذشته ۱۱۰ هزار تن کشمش به ارزش ۳۲۵ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی افزود: اگر به صنایع تبدیلی و بسته بندی توجه شود میزان صادرات به یک میلیارد دلار هم خواهد رسید. وی در ادامه در خصوص محورهای این همایش ملی عنوان کرد: این همایش در محورهای مختلفی همچون تحقیقات، پژوهش، آموزش و ترویج برگزار می شود.

صفری با بیان اینکه شهرستان تاکستان رتبه نخست در تولید انگور کشور را دارد، گفت: ایران بعد از آمریکا و ترکیه، رتبه سوم در صادرات کشمش را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، پس از صادرات فرش و پسته، صادرات کشمش می تواند ارز آوری قابل توجهی برای کشورمان داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، در بیان ویژگی های کشمش تاکستان گفت: این کشمش به جهت داشتن رنگ، طعم و قند بالا به عنوان یک محصول منحصر به فرد قلمداد می شود، ضمن اینکه کشمش این منطقه به دلیل اینکه فاقد افلاتوکسین است، به عنوان یک محصول سالم در دنیا عرضه می شود و جایگاه ویژه ای در صادرات دارد.

وی در ادامه به سومین سفر استانی رئیس جمهور به استان قزوین اشاره کرد و افزود: در دور سوم سفرهای استانی رئیس جمهور به استان قزوین قرار شد نخستین باغ موزه انگور در تاکستان راه اندازی شود که هم اکنون در حال انجام این کار هستیم.

صفری افزود: همچنین قرار است نخستین مدرسه باغداری با روش تولید انگور به صورت تخصصی در شهرستان تاکستان راه اندازی شود. این مقام مسئول تصریح کرد: نخستین ایستگاه تحقیق انگور کشور با ۱۳۰۰ رقم انگور در شهرستان تاکستان تاسیس شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ نوع انگور در منطقه تاکستان تولید می شود، گفت: ۸۰ درصد انگور این منطقه که از نوع بی دانه است به کشمش تبدیل و صادر می شود.

به گفته صفری، موضوع گردشگری انگور نیز از جمله مواردی است که در این همایش به آن توجه شده است به طوری‌که گروه توریستی ۴۰ نفره ای برای بازدید از باغات انگور تاکستان مستقر شدند.

بازرگانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.