۱۰ میلیارد دلار صکوک منتشر می‌شود

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بانک توسعه اسلامی که مقر اصلی آن در جده است، پیش از این در لندن و کوالالامپور اوراق قرضه اسلامی منتشر کرده است. این وام دهنده بین المللی که ۵۶ کشور عضو دارد، توسعه اقتصادی در کشورها و جوامع مسلمان را ترویج می‌کند.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی دفتر حاکم دوبی انتشار یافته، بازارهای بورس این شیخ نشین تاکنون ۱۲٫۵ میلیارد دلار صکوک را پذیرفته‌اند و انتظار می‌رود میزان آن به ۱۶ میلیارد دلار تا پایان سال برسد. دوبی در رقابت با شهرهای دیگر برای تبدیل شدن به کانون مالی اسلامی برتر است.

هیچ زمانی برای اجرای برنامه انتشار یافتن اوراق قرضه بانک توسعه اسلامی تعیین نشده است. صکوکی که از سوی این بانک منتشر می‌شوند به سبب داشتن رتبه اعتباری بالای AAA، مورد تقاضای بالای سرمایه گذاران اسلامی می باشند. بنابراین عرضه آنها احتمالا حجم معاملات دوبی را بالا برده و عرضه بیشتر اوراق اسلامی را در این شیخ نشین تشویق می‌کند.

بانک توسعه اسلامی همچنین قصد دارد برنامه صکوک خود در بازار بورس لندن را در ماه جاری از ۶٫۵ میلیارد دلار فعلی به ۱۰ میلیارد دلار توسعه دهد. این بانک ۱۵ صکوک از سال ۲۰۰۵ به این سو در لندن منتشر کرده است.

بعلاوه بانک توسعه اسلامی یک برنامه یک میلیارد رینگیت (۳۱۳ میلیون دلار) در بورس مالزی دارد که در مجموع ۷۰۰ میلیون رینگیت از طریق سه انتشار یافتن صکوک از سال ۲۰۰۸ به این سو جمع کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، این خبر در حالی انتشار یافته که انگلیس هفته قبل اعلام کرد برای ترویج این کشور به عنوان یک کانون مالی اسلامی، قصد دارد ۲۰۰ میلیون پوند (۳۲۰ میلیون دلار) اوراق قرضه اسلامی منتشر کند. دیوید کامرون، اول وزیر انگلیس این خبر را در مجمع اقتصادی اسلامی در لندن اعلام کرد. به این ترتیب انگلیس اولین کشور غربی خواهد بود که اقدام به انتشار یافتن اوراق قرضه اسلامی می‌کند.

اصول مالی اسلامی وام دهندگان را از دریافت بهره منع می‌کند. تحت اوراق قرضه اسلامی، پرداخت‌های ثابتی بر اساس سود حاصل از دارایی صورت می‌گیرد اما شامل بهره نیست.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.