۱۳۰ شرکت ایرانی در تاجیکستان فعالیت دارند

دولت علی حاتم‌اف روز دوشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی در تبریز افزود: مسوولان تاجیکستان برای توسعه روابط با ایران عزم جدی دارند و بارها علاقه مندی خود را برای گسترش مناسبات در زمینه‌های مختلف اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از بوشهر، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و منطقه آزاد اروند در استان خوزستان دیدن کرده است، گفت: در این سفر‌ها شاهد آن بوده‌ام که چگونه مردم ایران با محبت، صداقت و بلند نظری مشغول سازندگی و آبادانی کشورشان هستند.

حاتم اف اضافه کرد: یکی از صنایع مهمی که در ایران تاکنون پیشرفت‌های زیادی کرده صنعت ساخت و ساز است.

وی با بیان اینکه به عنوان سفیر گزارش های متعددی در این رابطه برای مسوولان کشورم تهیه و ارسال کرده ‌ام، اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی وسیعی به زودی همکاری‌های مشترک دو کشور در این حوزه شروع شود.

حاتم اف گفت: اقتصاد تاجیکستان در حال توسعه و تحکیم پایه‌های صنعت و کشاورزی است و در این شرایط آذربایجان شرقی می‌تواند همکار خوبی برای ما باشد.

وی با بیان این که این کشور از جهت ذخیره آبی رتبه هشتم جهان را دارد، گفت: تولید برق و پروژه‌های نیروگاهی می‌تواند یکی از زمینه‌های مناسب همکاری باشد.

وی علاقه‌مندی کشورش برای همکاری با آذربایجان شرقی در زمینه بهداشت و درمان را از طریق اعزام پزشکان متخصص به تاجیکستان، پذیرش دانشجویان تاجیک در رشته‌های پزشکی، تبادل تجربیات و احداث مراکز درمانی توسط ایران در تاجیکستان اعلام کرد.

حاتم‌اف همچنین با اشاره به اعتقادات دینی مردم تاجیکستان گفت: مردم این کشور به غذاهای حلال نیاز دارند و می‌توانیم در این زمینه نیز همکاری‌های خود را گسترش دهیم و از توانمندی‌های آذربایجان شرقی استفاده کنیم.

جمهوری تاجیکستان کشوری در آسیای میانه است که با کشورهای افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و چین مرز مشترک دارد.

تاجیکستان یک کشور محاط در خشکی است که در گذشته راه ابریشم از آن گذر می‌کرده ‌است.

این کشور، کوهستانی و پربارش است و منابع آب فراوانی دارد.

وسعت تاجیکستان ۱۴۳ هزار و یکصد کیلومتر مربع و جمعیت آن هفت میلیون و ۲۱۵ هزار نفر است.

تاریخ و فرهنگ تاجیکستان با ایران اشتراکات بسیاری دارد.

۷۲۳۲/۵۸۷/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۱۲۴۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.