۲۲ نکته برای خرید و نگهداری چکمه


به‌دلیل اینکه چکمه در روزهای برفی و بارانی، هنگامی که زمین لغزنده است، پوشیده می‌شود، باید چکمه‌ای انتخاب کنید که حتما کف آن عاج داشته باشد. چکمه‌هایی که کفی صاف و صیقلی دارند، اصلا به درد روزهای برفی و بارانی نمی‌خورند.


چکمه یا بوت

رومیان و یونانیان باستان، اولین مردم دنیا بودند که کفش‌هایی بلند از جنس چرم گاو و میش ‌تهیه کردند. آنها این کفش‌ها را بیشتر برای در امان ماندن پاهایشان از شر سنگ‌ریزه‌ها و سرما هنگام کار در روزهای سرد و خشک پاییز و زمستان به صورت یک تکه، می‌دوختند، اما امروزه کافی است که فقط کمی باد سرد پاییزی بوزد تا ویترین مغازه‌ها پر شود از انواع و اقسام چکمه‌های کوتاه و بلند. چکمه‌هایی که تنوع بیش از اندازه‌شان ما را برای خرید، گیج می‌کند.

به همین دلیل در ادامه این مطلب، به نکته‌هایی اجمالی درباره خرید و نگهداری چکمه اشاره می‌کنیم.

۱- از آنجا که معمولا چکمه با جوراب‌های پشمی و ضخیم پوشیده می‌شود، بهتر است آن را کمی بزرگ‌تر از اندازه واقعی پاهایتان بخرید تا انگشتان یا پنجه پاها در چکمه احساس ناراحتی نکنند.

۲- چکمه‌های رسمی و مخصوص میهمانی با جوراب‌ یا جوراب شلواری‌های نازک پوشیده می‌شوند، بنابراین نیازی نیست این نوع چکمه‌ها را بزرگ‌تر از اندازه پاها بخرید.

۳- اگر ساق پاهایتان چاق است، باید دور خریدن چکمه‌های بلند و تا زیر زانو را برای پوشیدن روی شلوار، خط بکشید، زیرا با آنها چاقی پاهای شما بیش از اندازه نمایان می‌شود.

پوشیدن چکمه‌های کوتاه برای رفتن به خرید، محل کار یا دانشگاه مناسب‌تر است و چکمه‌های بلند، بیشتر به درد رفتن به میهمانی می‌خورند

۴- اگر ساق پاهایتان چاق است و می‌خواهید برای یک میهمانی زمستانی کفشی با دامن کوتاه بپوشید، باید برعکس مورد قبل، چکمه‌ای پاشنه‌دار که تا زیر زانوانتان را می‌پوشاند، تهیه کنید. جنس چرم یا جیر این چکمه‌ها کمتر از جوراب باعث نمایان‌شدن چاقی پاها می‌شود.

۵- چکمه‌هایی با جنس چرم یا ورنی به‌دلیل ضدآب بودن، گزینه‌های مناسبی برای پوشاندن پا و در امان نگه‌داشتن آن از شر سرما و برف و باران زمستان هستند.

۶- پوشیدن چکمه‌هایی با جنس جیر یا چرم‌های پوست ماری برای میهمانی شب، ظاهر شیک و منحصر به فردی برایتان دست و پا می‌کند.

۷- استفاده از رنگ‌های تیره و گرم برای چکمه‌های زمستانی مناسب‌تر از رنگ‌های روشن و شاد است.

چکمه

۸- بهتر است چکمه‌ای که می‌خواهید برای پوشیدن در محل کار یا دانشگاه بخرید، بیشتر از دو سانتی‌متر پاشنه نداشته باشد تا فشار زیادی در اثر پوشیدن آن به کمرتان وارد نشود.

۹- پوشیدن چکمه‌های کوتاه برای رفتن به خرید، محل کار یا دانشگاه مناسب‌تر است و چکمه‌های بلند، بیشتر به درد رفتن به میهمانی می‌خورند.

۱۰- به‌دلیل اینکه چکمه در روزهای برفی و بارانی، هنگامی که زمین لغزنده است، پوشیده می‌شود، باید چکمه‌ای انتخاب کنید که حتما کف آن عاج داشته باشد. چکمه‌هایی که کفی صاف و صیقلی دارند، اصلا به درد روزهای برفی و بارانی نمی‌خورند.

۱۱- با جور‌کردن رنگ چکمه با کیف،‌ دستکش چرم یا شال گردن، خیلی شیک و برازنده خواهید شد.

۱۲- جنس داخلی چکمه می‌تواند از کرک، پشم یا حتی نخ باشد. البته کسانی که حساسیت‌های پوستی یا اگزما دارند، بهتر است چکمه‌هایی که داخل آنها با پارچه نخی پوشانده شده است بخرند تا ناراحتی پوستی‌شان تشدید نشود.

۱۳- اگر بیش از حد سرمایی هستید، پوشیدن چکمه‌هایی که ساق آنها از جنس کامواست، به‌ شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱۴- برای پیشگیری از آسیب‌دیدن پوست ساق پاها در اثر پوشیدن چکمه‌های بلند، باید حتما جورابی بلندتر از چکمه بپوشید.

۱۵- برای اینکه پاهایتان داخل چکمه بیش از اندازه عرق نکند و محیط مناسب برای رشد قارچ‌های پوستی بین انگشتان پاها ایجاد نشود، بهتر است با چکمه جوراب‌های نخی بپوشید.

اگر داخل چکمه خیس شد، حتما آن را برای خشک‌شدن در معرض هوای آزاد قرار دهید. با این کار، امکان رشد قارچ‌های پوستی داخل چکمه از بین خواهد رفت

۱۶- اگر سرمایی هستید و نمی‌توانید به پوشیدن یک جوراب نخی با چکمه بسنده کنید، حداقل یک جوراب نخی و سپس یک جوراب پشمی روی آن پا کنید تا احتمال عرق‌کردن پا و رشد قارچ در فضای داخل چکمه کمتر شود.

۱۷- اگر داخل چکمه خیس شد، حتما آن را برای خشک‌شدن در معرض هوای آزاد قرار دهید. با این کار، امکان رشد قارچ‌های پوستی و عوامل عفونی داخل چکمه از بین خواهد رفت.

۱۸- حداقل ماهی یک‌بار داخل چکمه‌ها را با آب ولرم و مواد شوینده ملایم بشویید.

۱۹- برای پیشگیری از ترک‌خوردن چکمه‌های چرمی یا ورنی، آنها را یک روز در میان با واکس‌های روغنی تمیز و نرم کنید.

۲۰- اگر نمی‌خواهید ساق بلند چکمه‌ها در جاکفشی خم شوند و ترک بخورند،‌ زیپ چکمه‌ها را بکشید و داخل آنها را با مقوا یا نایلون پر کنید.

۲۱- تا می‌توانید چکمه‌های سبک‌تر را برای بچه‌های زیر ۱۲ سال بخرید تا آنها به بهانه سنگین‌بودن چکمه، از پوشیدن آنها سر باز نزنند. چکمه‌های عروسکی سبک برای بچه‌ها بهتر از چکمه‌های چرمی بلند و سنگین هستند.

۲۲- چکمه‌های زیپ‌دار برای بچه‌ها بهتر از چکمه‌های بندی هستند.

بخش سلامت ممتاز


منبع: هفته نامه سلامت – ندا احمدلو

مطالب مرتبط:

ویژه نامه کفش

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.