۲۸ درصد رشد نقدینگی و افزایش تورم

بینا- مدیر کل دفتر سیاست‌های پولی وزارت امور اقتصاد و دارایی رشد سالانه تولید را حدود ۵ درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که رشد نقدینگی به ۲۸ درصد هم می‌رسد و این مسئله نشان‌دهنده افزایش تورم در کشور است.
به گزارش بینا، سیدرضا عظیمی در نشست مدیریت نقدینگی و راهکارهای هدایت سرمایه به بخشهای مولد با بیان اینکه در سیاستگذاری‌ها باید به ضریب فزاینده توجه شود ، اظهار داشت: تأمین مالی بخش تولید از محل بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی در حال انجام است و ابزارهایی در بازار سرمایه شکل گرفته است که بنگاه‌های بزرگ می‌توانند از آن استفاده کنند، البته این بنگاه‌ها نیز باید زیر بار شفاف‌سازی بروند.
وی گفت : اگر مدیریت بازارهای دارایی، دارای نوسان های نامعقول باشد بخشی از نقدینگی از سمت تولید به سمت بازار گرایش پیدا می‌کند، مانند بازارهای ارز و طلا که باید مدیریت شود.
عظیمی در ادامه افزود: بخشی از مشکلات رشد نقدینگی و تاثیر آن بر افزایش تورم به فضای کسب و کار بر می‌گردد و در همین حال مشکلات دیگری در زمینه نقدینگی بنگاه‌ها به‌ وجود می‌آید که این مشکلات با راهکارهای درون بنگاهی رفع خواهد شد.
وی با اشاره به‌وجود سیاست‌های پولی، ذخایر قانونی و ابزارهای پولی به عنوان راهکارهای مدیریت نقدینگی تصریح کرد: باید با توجه به بحث ابزارهای پولی راهکاری در جهت رشد نقدینگی سالانه واحدهای تولیدی و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت ‌های مولد یافت که این امر مستلزم این است که اولویت‌ها به طور شفاف مشخص شده باشد و بدانیم کدام بنگاه می‌تواند به افزایش تولید کمک کند.
مدیر کل دفتر سیاست‌های پولی وزارت امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر نیاز به دو اقدام مکمل در این زمینه گفت: نخست اولویت بندی بخش‌ها و استفاده از ابزارهای پولی است که به جهت دهی نقدینگی کمک می‌کند، و اقدام لازم بعدی در این زمینه این است که نباید از ابزارهای خارج از حوزه پولی غفلت کنیم.
عظیمی با تاکید بر مدنظر قرار دادن ابزارهای درون بنگاهی، یکی از مشکلات موجود را افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات بیشتر دانست و تصریح کرد: افزایش موجودی انبار واحدهای تولیدی و مشکلات موجود در بخش تولید و نیروی انسانی نیاز به نقدینگی را در واحدهای تولیدی افزایش می‌دهد که استفاده از ابزارهای جایگزین صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه و بودجه در حال تکمیل است اما باید شفافیت در عملکرد بنگاه‌ها نیز افزایش یابد.
وی گفت : در صورت وجود نوسانات نامعقول مدیریت بازارهای دارایی بخشی از نقدینگی تولید به سمت این بازارها سوق می‌یابد که مدیریت در این بخش هم ضروری است چون
مدیریت این بازارها و نقدینگی موجود در آن کمک می‌کند تا منابع مالی بیشتری به تولید اختصاص یابد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.