۳ عامل بروز مطالبات معوق

۲۰م دیماه ،

بینا-  یک کارشناس پولی و بانکی پیشنهاد کرد: با مصوبه شورای پول و اعتبار، بدهکاران بانکی از دریافت خدمات بانکی محروم شوند.
به گزارش بینا، حیدرمستخدمین حسینی به فارس اظهار داشت: شورای پول و اعتبار با ارائه مصوبه‌ای  بدهکاران بانکی را از دریافت خدمات بانکی محروم کرد تا اشخاص بدهکار، از افتتاح حتی یک دفترچه پس انداز تا دریافت کارت یا تسهیلات محروم شوند.
وی با تأکید بر اینکه شرایط حاکم بر اشخاص دارای چکهای برگشتی، در مورد بدهکاران بانکی نیز حاکم شود گفت: این بدهکاران باید در لیست سیاه قرار گیرند و نه تنها از دریافت تسهیلات مجدد که از دریافت سایر خدمات بانکی محروم شوند.

* سه عامل موثر در بروز معوقات بانکی
این کارشناس پولی و بانکی به تشریح سه عامل موثر در بروز مطالبات معوق پرداخت و گفت: عدم اعتبارسنجی درست مشتریان، توجه به پیشنهاد ها از ارکان قدرت و نیز شرایط حاکم بر اقتصاد و حواشی آن، از جمله دلایل مهم و موثر در بروز معوقات بانکی می باشند.

* مسئولان به بانکها پیشنهاد نامه ندهند
مستخدمین حسینی با بیان اینکه مسئولان به بانکها برای دریافت تسهیلات، بخشش جرایم و… پیشنهاد نامه ندهند اظهار داشت: این پیشنهاد ها از عوامل موثر در بروز معوقات بانکی است. بنابراین بانکها در برابر وکالتی که به سپرده گذاران داده اند، نباید به این پیشنهاد ها توجه کنند و باید حافظ منافع سپرده گذاران باشند.
وی افزود: بحث وکالت بانکها به سپرده گذاران مسئولیت آور است و در برابر این وکالت باید پول دریافتی از آنها را در اموری صرف کنند که دارای بالاترین بازدهی باشد و از سویی، آنها را مطمئن از بازگشت منابعشان نمایند.
مستخدمین حسینی تأکید کرد: باید بحث اعتبارسنجی مشتریان به شدت مورد توجه قرار گیرد و با بررسی پیشینه مشتریان، از دادن تسهیلات به اشخاصی که دارای بدهی در سایر بانکها می باشند، اجتناب شود.
وی با بیان اینکه ایجاد شرکت اعتبارسنجی کمک مناسبی به بانکها در امر سنجش اعتبار مشتریان است گفت: گرچه اطلاعات این شرکت کامل نیست ولی با وجود حدود ۸۰درصد اطلاعات نیز بانکها قادر به تشخیص مشتریان شایسته برای دریافت تسهیلات می باشند.

* پیگیری مطالبات معوق با آرامش، مذاکره و تفاهم
این کارشناس پولی و بانکی گفت: در همه جای دنیا رسم است که با مذاکره، آرامش و تفاهم به دریافت مطالبات معوق اقدام می گردد. وقتی در مورد اشخاصی همچون دانه درشتها این روش کارساز نبود، دیگر وارد مراحل قضایی و جدی تر و نیز شناسایی اموال و به اجرا گذاشتن وثایق شد.

* همراهی با دانه درشتها، خیانت در امانت است
وی افزود: بحث تعارف و پیشنهاد نامه و … را در مورد دانه درشتهای بدهیهای بانکی باید کنارگذاشت و با آنها باید جدی برخورد کرد. همراهی با این اشخاص در عدم بازگرداندن منابع سپرده گذاران، به معنای خیانت در امانت است.
مستخدمین حسینی گفت: دو دسته بدهکار وجود دارد، بدهکارانی که شرایط اقتصادی آنها را به شرایطی رسانده که قادر به پرداخت تسهیلات دریافتی نیستند که این دسته اشخاص نیز عمدتاً پیشینه فعالیتی منفی در قبل در حوزه بانکی نبوده اند که به واقع باید با این اشخاص با آرامش، مذاکره و تفاهم برخورد کرد. اما در مورد اشخاصی که پیشینه منفی در فعالیتهای بانکی خود می باشند و تعمد در عدم بازپرداخت تسهیلات دارند، باید ابتدا به آنها فرصتهای اقتصادی دارد.
وی افزود: در صورت عدم همکاری، آنها را در لیست سیاه قرار داد و مراحل قانونی لازم را به طور جدی در موردشان طی کرد و دست آخر نیز، با مصوبه شورای پول و اعتبار، از خدمات بانکی محروم کرد.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.