۳۰۰ هزار عنوان اثر الکترونیک در بخش خارجی نمایشگاه کتاب عرضه شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘محمدرضا وصفی’ روز دوشنبه در نشست ‘ربع قرن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران’ در سرای اهل قلم افزود: حوزه ناشران خارجی نمایشگاه کتاب، مخاطب محور است و در این سال ها کمتر از تعامل میان ناشران داخلی و خارجی بهره برده ایم.

وی ادامه داد: هرچند بخشی به عنوان بازار جهانی کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران وجود دارد، اما حقیقت آن است که ناشران خارجی با هدف عرضه کتاب های مورد نیاز دانشگاهیان، کتابخانه ها و مراکز فرهنگی و دانشگاهی به ایران می آیند.

وصفی با تاکید آنکه امسال ۲۵ هزار مترمربع از فضای نمایشگاه به بخش ناشران خارجی اختصاص یافته، اظهار داشت: این میزان چند برابر کل فضای نمایشگاهی یکی از نمایشگاه های بین المللی کتاب در یکی از کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس است.

وی با بیان آنکه بسیاری از ناشران تلاش می کنند تا تازه های نشر خود را در نمایشگاه کتاب تهران عرضه کنند، تاکید کرد: بسیاری از آنان کتاب هایی را در تهران عرضه می کنند که هنوز در کشورهای اروپایی توزیع نشده است.

وصفی با تاکید بر آنکه ناشران خارجی می دانند که نمایشگاه کتاب تهران پرمخاطب است، اظهار داشت: با این حال کاستی های بسیاری در حوزه نشر بین الملل وجود دارد که می توان به مشکلات موجود در زمینه خرید و فروش رایت محصولات، دعوت از نویسندگان و محققان کشورهای مختلف، برگزار نشدن نشست های مشترک میان ناشران داخلی و خارجی اشاره کرد.

مدیر کمیته ناشران خارجی بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ادامه با تاکید بر ترسیم نقشه راه نمایشگاه کتاب تهران در حوزه بین الملل ابراز امیدواری کرد که ربع قرن دوم این رویداد فرهنگی با چشم انداز بهتری برای جامعه علمی کشور آغاز شود.

وی یکی دیگر از مشکلات حوزه نشر را نبود همکاری تنگاتنگ میان ناشران و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: در بسیاری از کشورها از جمله آلمان، شرکت های پست موظف هستند کتاب های مربوطه را تا نقطه صفر مرزی به دست مخاطب برسانند.

وصفی تاکید کرد: اگر بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران نباشد، ۸۰ درصد از نیازهای مخاطبان در مراکز دانشگاهی و پژوهشی تامین نمی شود.

این مقام مسوول در نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: تفاوت نمایشگاه کتاب امسال با دوره های قبل در این است که امسال ۳۰۰ هزار عنوان کتاب الکترونیکی در نمایشگاه عرضه شده است که چون با چشم قابل دیدن نیست، بسیاری از آن اطلاع ندارند.

وی دانشگاهیان و اهالی علم و فرهنگ را مخاطبان اصلی بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران دانست و گفت: اکنون بسیاری از کتابخانه های دانشگاهی علاقه ای به خرید کتاب های فیزیکی ندارند و به استفاده از کتاب های الکترونیکی و حتی کتاب های آن لاین روی آورده اند.

وصفی در زمینه دعوت از ناشران خارجی نیز، اظهار داشت: نمی توان برای یک ناشر انگلیسی ویزا تهیه کرد که در نمایشگاه کتاب به تهران سفر کند، زیرا تصمیم منطقی در این زمینه اتخاذ شده است که در برابر این کشور اقدام مقابله به مثل داشته باشیم.

مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه کتاب تهران با تاکید بر آنکه بحران اقتصادی در اروپا به صنعت نشر کشورهای این قاره نیز آسیب زده است، گفت: بسیاری از ناشران به خاطر این بحران قادر به حضور در نمایشگاه های خارجی نیستند.

وصفی تاکید کرد: ایران در میان کشورهای منطقه، نگاه خوبی به ناشران کشورهای همسایه ندارد؛ برای نمونه ناشران افغان امسال حضور گسترده ای در نمایشگاه تهران دارند و یکی از بزرگترین غرفه ها را به خود اختصاص داده اند اما نگاه داخلی به این ناشران نگاهی دسته چندمی است.

** آثاری که تمامیت ارضی کشور را زیر سووال ببرند اجازه حضور در نمایشگاه را ندارند

مدیر کمیته نظارت و ارزشیابی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز در این نشست، عمده ترین فعالیت این کمیته را نظارت بر کتاب های عرضه شده و انطباق آن با آیین نامه بخش بین الملل نمایشگاه ذکر کرد.

‘محمد الهیاری’ گفت: کتاب هایی که تمامیت ارضی کشور را زیر سووال می برند، نقدهای غیرعالمانه به حکومت دارند و یا از واژه های مجعول و غیر همسو با وحدت دینی استفاده می کنند، اجازه توزیع و فروش در نمایشگاه را ندارند.

الهیاری یادآور شد که آیین نامه ثبت نام در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران به طور سالانه تدوین و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در بین ناشران توزیع می شود.

وی گفت: در ۲۵ سال گذشته کارگزاران نمایشگاه با نگاه های مختلفی این رویداد فرهنگی را اداره کردند و شاهد رشد ساختاری نمایشگاه هستیم، اما همچنان مشکلات متعددی در حوزه عمرانی و آبادانی این نمایشگاه وجود دارد.

رییس اداره کتاب وزارت ارشاد گفت: نیازمند مکانی عمومی برای برگزاری نمایشگاه های بین المللی از جمله کتاب هستیم تا بتوان نمایشگاه را از حال فروشگاهی خارج کرد.

وی پیشنهاد کرد که از طریق نظرسنجی از ناشران مشخص شود که چه تعداد از ناشران به جنبه نمایشگاهی و چند درصد به جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب علاقه مند هستند تا بر اساس آن برنامه ریزی برای آینده نمایشگاه صورت گیرد.

بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا ۲۳ اردیبهشت ماه برپا است.

فراهنگ ** ۲۰۲۵ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۹۰۵۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.