۳۰۶ نفر در زلزله آذربایجان شرقی کشته شدند

وزیر بهداشت در مجلس:

ایران > قانونگذاری
وزیر بهداشت از کشته شدن ۳۰۶ نفر در زلزله آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: همچنین نجات تمام مصدومان و مجروحان از زیر آوار انجام شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت و درمان در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) طی سخنانی به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت زلزله اخیر آذربایجان شرقی پرداخت و افزود: روز شنبه دو زلزله در آذربایجان شرقی اتفاق افتاد که اولی در ساعت ۱۶:۲۳ در ۲۳ کیلومتری شهرستان اهر و دومی در ساعت ۱۷ در شهرستان ورزقان رخ داد.

وی افزود: از زمان وقوع این زلزله، ۱۱۶ پس لرزه با شدت‌های متفاوت که بزرگترین آن ۴٫۸ ریشتر بود، اتفاق افتاد.

وزیر بهداشت ادامه داد: ورزقان با جمعیت ۸۳ هزار نفری، شهرستان اهر با جمعیت ۱۴۷ هزار نفری و هر سه شهرستان ورزقان، اهر و هریس روی هم رفته با جمعیت ۳۰۰ هزار نفری در معرض این مصیبت بزرگ قرار گرفتند.

به گفته وی، پس از وقوع زلزله، از طریق تلفن ۱۱۵ در ساعت ۱۸:۵۹ به همه اورژانس‌های استان آماده‌باش اعلام شد و تمام تکنسین‌های شاغل در اورژانس در استان برای امداد‌رسانی فراخوان شدند و دبیرخانه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان نیز به سرعت تشکیل ‌و برآورد اولیه از شدت و میزان آسیب‌ها به سرعت انجام شده و به همه بیمارستان‌های استان اعلام شد که بیماران غیر‌اورژانسی خود را ترخیص کرده و ارتباط مستمری با اتاق مدیریت بحران داشته باشند.

دستجری با بیان اینکه پس از وقوع حادثه، ۱۳۷ آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شد و از ساعت ۱۷:۳۰ اعزام این آمبولانس‌ها صورت گرفت و بیمارستان صحرایی نیز برپا شد و حتی سالن‌های ورزشی شماره‌های یک و دو دانشگاه برای خدمات اورژانس آماده شدند.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: روز یکشنبه که از مناطق زلزله زده بازدید داشتیم،‌ شاهد بودیم تمام مصدومین و مجروحین از زیر آوار نجات یافتند و به سرعت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعزام و بستری شدند.

وزیر بهداشت با یادآوری اینکه در وزارت بهداشت و درمان به سرعت پیگیری‌ها به نتیجه رسیده است، گفت: بیمارستان صحرایی روز یکشنبه در شهرستان ورزقان برپا شد اما متاسفانه بیمارستان‌های اهر و هریس به دلیل اشکالاتی که در ساختمانشان وجود داشت، قابلیت بهره‌برداری را نداشتند البته اکیپ‌های بهداشت را از روز گذشته در روستاها مستقر کردیم.

دستجردی اعزام اکیپ‌های بهداشت محیط را از دیگر اقدامات انجام شده توسط وزارتخانه متبوعش در این زمینه دانست و تصریح کرد: با توجه به قطع ارتباطات مخابرات، بی‌سیم‌ها و تلفن‌ها نیز قطع شدند و این ضعف ارتباطات منجر به طولانی شدن فواصل اطلاع‌گیری از وضعیت مناطق زلزله زده می‌شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دو هزار مورد اعزام مصدومین و مجروحین بیمارستانی داشتیم، گفت: ۲ هزار و ۱۱ درمان سرپایی داشتیم و تعداد فوتی‌های زن و کودک در بیمارستان‌ها ۲۱۹ نفر و تعداد فوتی‌های مذکر در بیمارستان‌ها ۴۹ مورد بود که در مجموع ۲۶۸ مورد فوتی در بیمارستان‌ها داشتیم و تعداد کل فوتی‌های زلزله اخیر آذربایجان شرقی ۳۰۶ نفر بوده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از اتمام سخنرانی وزیر بهداشت، از اهتمام جدی که این وزارتخانه برای ارائه خدمات پزشکی به زلزله زدگان داشت، تشکر کرد.


RSS

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. حفگو:

    با سلام-اگر در زلزله بم و اهر که دارای پیش لرزه بودند دولت اقدام به احداث “اتاق امن” میکرد اکنون این تعداد گسترده تلفات نداشتیم !! در حالیکه این طرح مشهور و معتبر جهانی را که حتی ژاپن نیز از آن استفاده میکند و آمریکا نیز بشکل بسیار گسترده برای مقابله با گردباد و زلزله از آن استفاده میکند و حتی سوبسید ۷۰% تخصیص داده اند – چرا دولتمردان بخاطر لجبازی سیاسی ، این طرح حیاتی را علیرغم تاکید و تاییدبالاترین مقامات کشور و سازمانهای تخصصی زلزله ، اجرا نمی کنند !؟ مسئول جان هزاران هموطن بخاطر اجرا نکردن طرح اتاق امن، چه کسی است !؟ (صحت این مطلب را میتوان در سایتها جستجو کرد)

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.