۳۸۵۰ تذکر مجلس نهم به وزرا و رئیس‌جمهور؛ لغو ۱۴۸ مصوبه دولت

گزارش از عملکرد نظارتی مجلس؛

ایران > قانونگذاری
معاون نظارت مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت از آغاز مجلس نهم تا کنون گفت: سه هزار و ۸۵۰ تذکر به وزرا و رئیس جمهور داده شده و نمایندگان ۸۵۴ مورد سوال از وزرا را مطرح کرده‌اند.

به گزارش فارس، حسین مظفر با ارائه گزارشی از عملکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۸۶ نماینده مجلس به عنوان ناظر بر مجامع و شوراها نظارت می‌کنند؛ در مجموع مجلس شورای اسلامی بر ۶۸ شورا نظارت می‌کند که ۶۴ جنبه ملی و ۴ مورد جنبه استانی داشت.

وی افزود: از ۳۷ قانون ابلاغی در مجلس نهم در این مدت ۵ قانون به موقع توسط رئیس جمهور ابلاغ شده و ۲۰ مورد با تأخیر فرستاده شده و ۱۲ قانون آن‌قدر به تأخیر افتاد که از سوی رئیس مجلس و درج در روزنامه رسمی ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه تا کنون در مجلس نهم، ۳ هزار و ۸۵۰ تذکر به وزرا و رئیس جمهور داده شده است، افزود: از این تعداد ۴۸۰ تذکر مربوط به رئیس جمهور و بقیه مربوط به وزرا بوده است.

مظفر همچنین سوال از وزرا در مجلس را ۸۵۴ مورد اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد ۵۹ سوال از وزیر به صحن علنی آمده که در ۷ مورد آن نمایندگان قانع نشدند و بقیه نیز قانع‌کننده بوده‌اند.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا کنون بیشترین سوال از وزیر کشور پرسیده شده و کمترین نیز از وزیر ارتباطات.

مظفر با بیان اینکه در مجلس نهم دو استیضاح در دستور قرار گرفت، گفت: یکی مربوط به استیضاح وزیر ورزش و جوانان می‌شد که نمایندگان انصراف دادند و دیگری مربوط به استیضاح جنجالی وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی بود. البته ما در این موضوع جلساتی با حضور وزیر گذاشتیم و به تفاهماتی رسیدیم اما مصوبه هیات وزیران، این تصمیم را بر هم زد.

وی با بیان اینکه نظارت بر تهیه و تصویب آئین‌نامه‌های اجرایی قوانین نیز یکی دیگر از وظایف معاونت نظارت است، افزود: تا کنون آئین‌نامه ۴۸ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی به تصویب دولت نرسیده است.

مظفر با اشاره به اینکه از ۵۸۳ مصوبه دولت و بررسی هیات تطبیق قوانین مشخص شد که ۱۴۸ مصوبه مغایر قانون بوده است، گفت: قوانین مغایر قانون اساسی همگی توسط رئیس مجلس لغو شد.

معاون نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین تا کنون ۲ هزار و ۲۷۷ شکایت مردم در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شده است.

وی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را یکی دیگر از اقدامات معاونت نظارت خواند و گفت: در این شورا ۵ عضو مرکزی و ۹۶ تن از نمایندگان نیز بر استان‌ها ناظر می باشند.

مظفر با اشاره به اهمیت بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باید همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند. شاید بعضی اشکالات مربوط به قوانین باشد اما بعضی مواقع نیز روحیه خودشیفتگی مسئولان با اینکه می‌دانند اقداماتشان قانون‌شکنی است مشکلاتی ایجاد می‌کند و اگر مسئولان ارشد نسبت به این مورد بی‌اعتنا باشند و قانون را رعایت نکنند دیگر انتظاری از دیگران نمی‌توان داشت.

وی با بیان اینکه «حفظ جایگاه مجلس موضوع قانونگذاری را تقویت می‌کند و نباید جایگاه و شأن مجلس تضعیف شود» گفت: دستگاه‌های اجرایی مجری قانون می باشند و نمی‌توانند در جایگاه مجلس قرار گیرند.

معاون نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی در دستگاه‌های نظارتی گفت: اهمیت نظارت بر هیچ‌ کس پوشیده نیست و باید چالش‌ها را در این میان رفع کنیم، هر چند بعضی اشکالات موجود در این زمینه مربوط به قانون و بخش دیگر مربوط به عدم اعتقاد به نظارت و روحیه خودشیفتگی مسئولان است.

وی سیاسی شدن نظارت را یک آفت دانست و خاطرنشان کرد: باید با فرهنگ‌سازی در امر نظارت جنبه دخالت و از ارائه نکات صرفاً منفی اجتناب و کمی واقع‌‌بینانه به این مسئله نگاه کرد.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.