۴۲ درصد کل ثبت اختراع کشور در مجامع بین المللی در حوزه فناوری نانو است

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر ˈسعید سرکارˈ روز پنجشنبه در مراسم افتتاح پنجمین جشنواره فناوری نانو که با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد ، گفت: دراین جشنواره جلوه ای از چرخه علم تا بازار و تا تولید ثروت را شاهد هستیم.

وی افزود: این نمایشگاه الگوی بسیار مناسبی است تا همه به این باور برسیم که ظرفیت های بزرگی در کشور وجود دارد که می تواند کشوری را که منابع و سرمایه آن مبتنی بر خام خواری است به سطحی برساند که اقتصاد آن بر پایه فناوری های نو و نوآورانه شود و این تحول بزرگ را جمعیت دانشمند و فناوران کشور می توانند رقم بزنند.

سرکار خاطر نشان کرد: در نه ماه اول سال ۲۰۱۲ مشاهده کردیم که با تلاش دانشمندان ایرانی، کشور توانست در میان ۱۰ کشور برتر جهان رتبه نهم را در خصوص تولیدات علمی در زمینه فناوری نانو کسب کند و بسیاری از کشورهای به نام در زمینه تولید علم فناوری نانو بعد از ایران قرار گرفتند.

وی با اشاره به این که در حوزه نانو تنها بحث تولید علم و مقالات علمی کافی نیستند، افزود: با این حال تولید علم خود شاخص بسیار مهمی است چرا که نشان می دهد بنیه علم نانو در کشور چقدر قوی است و در حوزه نانو نمی توانیم بدون بنیه علمی به فناوری برسیم.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: اکنون ایران بیش از ۵/۳ درصد تولید علم جهان در حوزه نانو را دارد و توسعه علمی امروز ایران مدیون تولیدات علمی آن است.

سرکار گفت: ایران تاکنون ۸۳ ثبت اختراع معتبر بین المللی را در حوزه فناوری نانو به ثبت رسانده است و هم اکنون ۲۳۹ شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری نانو فعالیت می کنند که در این نمایشگاه شاهد حضور ۸۳ شرکت داخلی و ۱۲ شرکت خارجی از کشورهای کره جنوبی، ژاپن و روسیه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: امروز فناوری نانو در هفت صنعت نفت و انرژی، دارو و ملزومات پزشکی، صنعت ساختمان و ساخت و ساز ، خودرو، آب و محیط زیست ، کشاورزی و نساجی وارد شده است و در آینده نزدیک شاهد دستاوردهای بزرگتری در صنایع متنوع خواهیم بود.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تاکید بر این که ورود فناوری نانو در صنعت می تواند باعث ارتقای کیفیت محصولات صنایع شود، گفت: امروزه اگر صاحبان صنایع به استفاده از فناوری های نوین توجه نکنند قطعا صحنه رقابت پذیری خود را از دست خواهند داد.

پنجمین جشنواره فن‌آوری نانو و نخستین نمایشگاه بین‌المللی فن‌آوری نانو تا هفدهم مهرماه در سالن خلیج‌فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به کار خود ادامه می دهد.

این جشنواره‌ در بخش‌های نهادهای ترویجی، مراکز علمی و شرکت‌های صنعتی برگزار شده است.

در بخش نهاد‌های ترویجی، باشگاه دانش‌آموزی فن‌آوری نانو، فروشگاه کتاب تخصصی، ۱۷ انجمن‌‌‌ دانشجویی و شرکت‌های آموزشی در بخش مراکز علمی، ۱۱ آزمایشگاه‌، ۲۳ دانشگاه و پژوهشگاه‌ و ۱۱ پارک علم و فن‌آوری و مرکز رشد و دربخش‌ شرکت‌های صنعتی ۸۶ شرکت داخلی و ۱۲ شرکت از کشورهای روسیه، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا حضور دارند.

همچنین در این جشنواره نمایندگان ۱۲ کشور خارجی از جمله آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپایی سخنرانی خواهند کرد و در روزهای آتی از هفت دستاورد جدید در حوزه فناوری نانو با حضور رییس جمهوری رونمایی خواهد شد.

علمی **۲۰۳۸**۱۵۶۱

انتهای پیام /*


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.