۵۰درصد ورودی‌های جدید دانشگاه بومی هستند

571-1.jpg

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با اشاره به پذیرش ۴۰۵ دانشجوی جدید در ۱۲ رشته مقطع کارشناسی و ۱۶ دانشجو در ۳ رشته مقطع کارشناسی‌ارشد از مهرماه، گفت: سهمیه خاصی برای داوطلبان بومی اعمال نمی‌شود و پذیرش براساس فرمول‌های سازمان سنجش و تعیین اولویت‌های پذیرش کشوری یا استانی انجام شد.

دکتر محمدرضا شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ منطقه خوزستان، با بیان این مطلب عنوان کرد: از پذیرفته‌شدگان امسال در مقطع کارشناسی حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ نفر دانشجوی بومی خوزستان هستند که البته سهمیه خاصی برای پذیرش آن‌ها اعمال نشد.

وی با بیان این‌که پذیرش در رشته‌هایی که تنها در بعضی دانشگاه‌های کشور وجود دارد، به‌صورت کشوری و در رشته‌هایی که در بیشتر دانشگاه‌ها موجود است، معمولا به‌صورت استانی انجام می‌شود، افزود: در حال حاضر به‌جز بعضی رشته‌های خاص مانند رشته مرمت که در سطح کشور نادر است، پذیرش در بیشتر رشته‌ها به‌صورت استانی انجام می‌شود که این مسئله می‌تواند شانس قبولی داوطلبان بومی خوزستان را افزایش دهد.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: امسال از مجموع ۴۰۵ دانشجوی ورودی جدید دانشگاه، بیش از ۵۰ درصد یعنی حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ نفر داوطلبان بومی خوزستان بودند که مؤید سیاست‌های سازمان سنجش در نحوه پذیرش و گزینش دانشجو است.

شریفی یادآور شد: سال گذشته در مجموع ۴۱۸ دانشجوی جدید پذیرفته شد و ظرفیت پذیرش امسال تغییر نکرد. اما به‌منظور افزایش شانس قبولی داوطلبان بومی در دانشگاه، حداقل ۳۰ درصد از ظرفیت پذیرش سالانه به دوره شبانه اختصاص یافت که این ظرفیت معمولا از بین داوطلبان بومی انتخاب می‌شود.

وی ادامه داد:‌ وزارت علوم بابت دانشجویان شبانه سرانه‌ای به دانشگاه پرداخت نمی‌کند و از سوی دیگر شهریه دانشجویان شبانه تنها بخش کوچکی از هزینه‌های تحصیلی آن‌ها را تامین می‌کند و به دلیل تحمیل بار مالی از ناحیه دانشجویان شبانه بسیاری از دانشگاه‌ها این ظرفیت را ایجاد نمی‌کنند اما دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با هدف بالا بردن امکان تحصیل داوطلبان بومی در دانشگاه، این سیاست را اتخاذ کرده است.

وی اظهارداشت: امسال از مجموع ۴۰۵ دانشجوی پذیرفته شده در مقطع کارشناسی، ۱۲۵ نفر در دوره شبانه هستند که ۳۱ درصد مجموع دانشجویان را تشکیل می‌دهد. البته امسال ظرفیت دانشگاه به سازمان سنجش ۳۱۳ نفر اعلام شد اما در نهایت سازمان سنجش ۴۰۵ دانشجو را پذیرش و به دانشگاه معرفی کرد.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول تصریح کرد:‌ بیشتر رشته‌های دانشگاه، استانی هستند و این نشانه خوبی است از این‌که دانشگاه‌ها توانسته‌اند خود را به تراز هم برسانند برای مثال اکنون ‌رشته‌هایی مثل مهندسی عمران در بیشتر دانشگاه‌ها وجود دارد. بیشتر رشته‌هایی که توسعه یافته‌اند، استانی محسوب می‌شوند. به همین دلیل در رشته‌ای مثل عمران شاهدیم بیشتر دانشجویان خوزستانی هستند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.