۵۰ درصد مواد اولیه دارویی را در کشور تولید می کنیم

با این که عمر تولید مواد اولیه در کشور بیش از ۱۵ سال نمی شود، توانسته ایم ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز دارویی کشور را در داخل تولید کنیم.

دکتر محمد رضا شانه ساز معاون دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  یکی از صنایع مثال زدنی کشور صنعت دارو سازی است که در خیلی از جا ها چه در داخل و چه در خارج کشور به عنوان الگو است.

وی با اشاره به این که قبل از انقلاب بخش عظم احتیاجات دارویی کشور از طریق واردات از کشورهایی دیگر صورت می گرفت گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد داروهای مورد نیازمان خودمان در داخل تولید می کنیم. به طوری که از نظر داروهای بیوتکنولوژی و هایتیک در منطقه اول هستیم.

شانه ساز عنوان کرد: از نظر مواد اولیه در حال حاضر ۵۰ درصد مواد اولیه داروها را خودمان تولید می کنیم البته باید توجه داشت که ایران حدود ۱۵ سال است که در زمینه تولید مواد اولیه وارد شده است و در این مسیر روندی صعودی را می گذارند.

معاون داروی سازمان غذا و دارو ادامه داد: پیش بینی های تخصصی و فنی که صورت گرفته مطمئن هستیم  این حرکت روند سریعتری را پیدا خواهد کرد و به طور حتم جزو کشورهایی هستیم که در صنعت داروسازی ظرف سالهای آینده حرف های زیادی را در مجامع بین المللی خواهیم داشت.

۲۰قلم از داروهای اساسی کشور را تولید کرده ایم

شانه ساز تصریح کرد: وزارت بهداشت و معاونت ریاست جمهوری از سال ۸۸ برنامه ای را هماهنگ کردند که اولویت تولید دارو را به داروهای اختصاص دهیم که برای کشور اهمیت زیادتری داشته و یا داروهایی که با قمیت زیادی باید به کشور وارد می شوند و ارز بری زیادی را به کشور تحمیل می کردند.

وی گفت: در حال حاضر ۲۰ قلم از داروهای که جز موارد فوق بودند در کشور تولید شده و اقلام دیگر در دست شرکت های دارو سازی است که به دنبال تولید و تأمین آنها هستند./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.