۷ نکته برای واکسیناسیون کودکان

۲۴ آبان ،


والدین باید توجه داشته باشند که گریه نوزاد بلافاصله بعد از تزریق واکسن، کاملا طبیعی است و نباید به دلیل دلسوزی از این کار سرباز زنند، زیرا گریه ناشی از واکسن، موقتی است، اما تاثیرات مفید واکسن، دائمی است و در صورت عدم تزریق واکسن های لازم، نوزاد نمی تواند در برابر برخی بیماری های خطرناک مقاومت کند.


تزریق واکسن به کودک

حدود ۸ هفته بعد از تولد نوزاد، پدر و مادر او را برای اولین تزریق واکسن به مرکز بهداشتی درمانی محل زندگی خود می برند. این واکسن، نوزاد را از ابتلا به بیماری هایی نظیر سیاه سرفه، دیفتری و فلج اطفال مصون نگه می دارد.

اگرچه امروزه والدین آگاهی نسبتا کاملی درباره تزریق سرموقع واکسن های نوزاد دارند، اما در مورد گریه و ناراحتی کودک هنگام تزریق واکسن و بعد از آن، نگران هستند و تحمل این قضیه برای والدین و به خصوص مادر سخت می باشد. اما اگر والدین بدانند که قبل و بعد از تزریق واکسن باید چه کارهایی انجام دهند این کار برای خود آنها و نوزادشان راحت تر خواهد بود.

لذا به توصیه های زیر عمل کنید:

۱- والدین می توانند با پزشک کودک خود تماس بگیرند و در مورد استفاده از استامینوفن و یا داروهای مسکن مخصوص نوزاد، قبل از تزریق واکسن از پزشک سوال کنند تا تزریق واکسن درد کمتری ایجاد کرده و این کار با سهولت انجام گیرد.

۲- والدین باید به این نکته توجه کنند که سوالات خود را درباره کارهای لازم بعد از تزریق واکسن، قبلا از پزشک مربوطه بپرسند و سپس نسبت به تزریق واکسن نوزاد خود اقدام کنند و بلافاصله پس از تزریق واکسن، لباس نوزاد را به او پوشانده و سریعا خود را به منزل برسانند.

گاهی اوقات والدین به این نکته توجه ندارند و بعد از تزریق واکسن شروع به پرسیدن سئوال از پزشک می کنند، در حالی که نوزاد خیلی گریه و بی‌تابی می کند.

۳- والدین توجه داشته باشند که اسباب بازی مورد علاقه نوزاد را به همراه خود ببرند و در صورتی که بلافاصله پس از تزریق واکسن، نوزاد شروع به گریه کرد، با نشان دادن اسباب بازی و یا دادن شیر به نوزاد، او را آرام کنند.

اگر ورم و قرمزی پوست و تب ناشی از تزریق واکسن در نوزاد، تا ۴۸ ساعت پس از تزریق واکسن برطرف نشد، حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید

۴- می توانید از پزشک متخصص در مورد دادن شیر به نوزاد، هم زمان با زدن واکسن سوال کنید تا با رعایت یک سری نکات، این کار را انجام دهید.

۵- در طی مدتی که تزریق واکسن انجام می گیرد، نوزاد خود را در آغوش بگیرید و حتما بدن نوزاد خود را به درستی نگه دارید تا تکان خوردن نوزاد موجب اشکال در تزریق واکسن نشود.

۶- والدین باید توجه داشته باشند که گریه نوزاد بلافاصله بعد از تزریق واکسن، کاملا طبیعی است و نباید به دلیل دلسوزی از این کار سرباز زنند، زیرا گریه ناشی از واکسن، موقتی است، اما تاثیرات مفید واکسن، دائمی است و در صورت عدم تزریق واکسن های لازم، نوزاد نمی تواند در برابر برخی بیماری های خطرناک مقاومت کند.

۷- گاهی برخی از پزشکان کرم های بی حس کننده موضعی را پیشنهاد می کنند تا والدین یک ساعت قبل از تزریق واکسن به محل واکسن بمالند تا در اثر بی حس شدن آن قسمت، نوزاد درد کمتری را احساس کند و تزریق واکسن راحت تر انجام گیرد.

چند راه برای آرام کردن نوزاد پس از تزریق واکسن

– با نشان دادن اسباب بازی مورد علاقه اش، حواس او را پرت کنید.

– برای کودک آرام آرام صحبت کنید و شعر بخوانید، مخصوصا نوزادان با صدای مادر آرامش لازم را کسب می کنند و درد ناشی از واکسن را فراموش می کنند.

– در صورتی که او سیر است، می توانید پستانک در دهان او قرار دهید تا آرام شود.

هشدار

اگر ورم و قرمزی پوست و تب ناشی از تزریق واکسن در نوزاد، تا ۴۸ ساعت پس از تزریق واکسن برطرف نشد، حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید.

زهره لطیفی

بخش سلامت ممتاز


مطالب مرتبط:

بعد از زدن واکسن کودک چه باید کرد؟

چگونه بفهمیم کودکمان به واکسن حساسیت دارد؟

ترس از واکسن طبیعی است

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.