۷/۵ درصد مردم به خاطر هزینه های درمان زیر خط فقر هستند

هفت ونیم درصد مردم به خاطر هزینه های درمان زیر خط فقر هستند که باید مسئولین برای این امر چاره ای بیاندیشند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت امروز ۱۵ تیر در هفتاد و یکمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در آمفی تئاتر ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده بود به سند تحول نظام سلامت اشاره وافزود: بهره برداری از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است که پارسال حدود ۴ هزار تخت بیمارستانی به بهره برداری رسید.
همچنین باید سال گذشته ۱۰۰۰ تخت ICU به بهره برداری می رسیده که هنوز به تعداد مورد نظر نرسیده است.

وی در خصوص تولید داروهای بیوتکنولوژی گفت: در سال ۸۴ ما فقط توانایی تولید داروی بیوتکنولوژی را در کشور داشتیم که این رقم تا پارسال به ۹ محصول رسیده است، الان بیست و چهار دارو بیوتکنولوژی در مراحل تولید داریم که امیدواریم تا پایان سال تعداد آن را افزایش دهیم

 دستجردی عنوان کرد: از شش دارو سال گذشته رونمایی کردیم و در حال حاضر نیز شش دارو در مراحل پایانی تولید قرار گرفته اند که به زودی رونمایی خواهند شد.
همچنین تولید ۵۶ دارو در غالب فراخوان در کمیته غذا و دارو به تصویب رسیده است و تولید ۲۴۰ دارو در غالب فراخوان سوم در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه بیست طرح فناوری تجهیزات پزشکی در قالب فراخوان در دستور کار قرار گرفته است تصریح کرد: براساس حساب های مالی سلامت در کل کشورها دولت به طور متوسط ۳۴% از هزینه ها را پرداخت می کند که سهم مردم از پرداخت هزینه های درمانی از جیب خود ۱۸ درصد است.
ولی این امر یعنی پرداخت از جیب مردم در ایران ۵۴% است که باید تلاش کنیم آن را به ۱۸ درصد برسانیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در کل دنیا بیمه ها ۲۵ درصد هزینه های درمانی را تحت پوشش قرار می دهند ولی در ایران این امر ۱۸ درصد است که ناشی از مشارکت کم بیمه ها در هزینه های درمانی است، باید توجه داشت که هزینه های جاری دولت روبه افزایش است ولی بودجه بهداشت و درمان به طور یکنواخت پیش می رود که باید این امر مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

* ۸/۱۶ مردم جامعه تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۱۴/۵ درصد افراد جامعه تحت پوشش بیمه پایه خصوصی ۱۵/۸۳ تحت پوشش بیمه پایه قرار دارند و ۸/۱۶ تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند.

دستجردی به بحث ارتقا پژوهش در علوم پزشکی اشاره و عنوان کرد: ۱۰ درصد بودجه کشور در اختیار وزارت کشور قرار می گیرد ولی ۳۰ درصد تولیدات علمی مربوط به حوزه علوم پزشکی است.

وی در پایان اشاره کرد که هفت و نیم درصد مردم ما در اثر هزینه های درمان زیر خط فقر قرار دارند، سال گذشته سه هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان بودجه به وزارت بهداشت اختصاص پیدا کرد که صد و پنجاه میلیارد تومان آن تحقق پیدا نکرد.

* طلب وزارت بهداشت از بیمه ها ۱۳۹۷ میلیارد تومان است

وزیر بهداشت در خصوص طلب دانشگاه و بیمارستان ها از بیمه ها افزود: تا پایان ماه سوم هزار و سیصد و نود و هفت میلیارد تومان مطالبات دانشگاه ها و بیمارستان ها از بیمه ها هستند.

وی گفت: شش هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها در بودجه سال ۹۱ به حوزه سلامت اختصاص داده شد که با تحقق این اعتبار می شود فرانشیز بستری بیمار را حذف کرد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.