۹۰ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس خراسان شمالی شناسایی شد

۳۱فروردین۱۳،

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از شناسایی ۹۰ اثر تاریخی، طبیعی، ناملموس در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۹ اثر طبیعی و ۳۱ فقره از آثار معنوی و ناملموس بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛علی کاظمی افزود: سال قبل  هفت اثر ناملموس این استان شامل آیین علم گردانی در جاجرم، هنر پرده خوانی روز عاشورا، آیین شام غریبان بجنورد ، فن تولید آبنبات قیچی، هنر تعزیه خوانی بجنورد ، ابریشم بافی و سفره کردی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
وی در خصوص مرمت ۱۸ اثر تاریخی این استان در سال قبل، گفت: آثار تاریخی مرمت شده در استان شامل ‘عمارت مفخم، حسینیه جاجرمی، کاروانسرای سردار (سبزه میدان)، مساجد جامع  ایور، درق، جاجرم و استاد ، حمام جاجرم، شهر بلقیس، حمام رویین، آرامگاه بابا و بی بی، خانه بانک ملی، مقبره شهدا، بنای اسپاخو، آیینه خانه مفخم، یخچال چشمه گاه، امامزاده نبی غلامان و خواجه مهزیار است.
وی همچنین به انجام کاوش و گمانه زنی شش محوطه در تپه ریوی در دو فصل، تپه بیمارستان و آق تپه در شهرستان مانه و سملقان و جیران تپه  و شهر تاریخی بلقیس در اسفراین اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، پارسال ۳۰ اثر برای دریافت شماره ثبتی به سازمان مرکزی ارسال و تپه تاریخی ریوی نیز تعیین حریم شد.
کاظمی همچنین از خرید و آزادسازی ۲۴ حریم به مساحت سه هزار و ۱۳۰ مترمربع توسط این اداره کل در سال قبل خبر داد و افزود:  شهرداری ایور نیز سه باب مغازه با هزینه خود خریداری و تحویل این اداره کل کرد و مالکان محدوده مسجد “درق” نیز دو باب مغازه را اهدا کردند که جزو آمار آزادسازی حریم این اداره محاسبه نشده است.
براساس آمار اخیر واحد کارشناسی آمار و اطلاعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در این استان ۵۱۴ اثر ثبت شده تاریخی، طبیعی و ناملموس وجود دارد./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.