۹۰۰ میلیارد تومان برای زیرساختها در مناطق عشایری هزینه شده است

‘جهانشاه صدیق’، روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در کرمان افزود: ۵۲۰ میلیارد تومان در برنامه چهارم توسعه و مدت خدمت دولتهای نهم و دهم توسط سایر دستگاههای اجرایی در مناطق عشایری هزینه شده که دو برابر اعتباراتی است که سازمان عشایری در این مناطق هزینه کرده است.

وی گفت: از آغاز برنامه چهارم توسعه تاکنون سایر دستگاههای اجرایی در مناطق عشایری حضور پیدا کرده و وظایفی را که در شهرها و روستاها بر عهده دارند در مناطق عشایری نیز انجام می دهند.

رییس سازمان امور عشایری ادامه داد: عشایر در آینده فقط از طریق دامداری نمی توانند ارتزاق کنند لذا راهبرد این سازمان تامین زندگی عشایر به شیوه های دیگر علاوه بر دامداری است و عشایر در آینده علاوه بر دامداری به زراعت، پرورش ماهی، گلخانه داری، پرورش زنبور عسل، تولید صنایع دستی و سایر مشاغل می پردازند.

وی افزود: هم اینک با تدابیر اندیشیده شده بسیاری از عشایر کشور علاوه بر دامداری به سایر مشاغل نیز می پردازند و پنج درصد محصولات زراعی کشور در مناطق عشایری تولید می شود.

او گفت: عشایر در آغاز برنامه چهارم توسعه ۲۰۰ هزار هکتار زمین زراعی در اختیار داشتند که این میزان در پایان برنامه چهارم به ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی با اشاره به تامین ۲۰ درصد پروتئین دامی کشور توسط جامعه عشایری اظهار داشت: ۲۵ درصد دام کشور نیز توسط عشایر مدیریت می شود.

رییس سازمان امور عشایری گفت: ۳۲ درصد مراتع در دست عشایر است و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور نیز توسط همین قشر تولید می شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مباحث اقتصادی افزود: در برنامه پنجم توسعه بنا داریم تولیدات عشایر را ۲۰ درصد افزایش دهیم.

او در ادامه گفت: شاخصهای توسعه در مناطق عشایری به اندازه مناطق شهری و روستایی رشد نداشته است.

وی افزود: در زمان آغاز برنامه چهارم توسعه شاخصهای توسعه ۲۶ درصد در مناطق عشایری رشد داشته که در مدت یک برنامه ۲۰ درصد افزایش یافته است.

صدیق گفت: در برنامه پنجم توسعه نیز بنا داریم شاخصهای توسعه مانند آب، راه، برق، بهداشت و آموزش و پرورش ۲۵ درصد رشد یابند.

وی به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اشاره و بیان کرد: یکی از جوامعی که در این راستا باید مدنظر قرار گیرد جامعه عشایری است.

او با اشاره به این که آموزش و پرورش بیشتر از سایر ادارات و نهادها در میان عشایر حضور دارد بیان کرد: باسوادی در جوامع عشایری بیش از ۷۰ درصد است.

رییس سازمان امور عشایری گفت: جوانان تحصیلکرده عشایری در رده های بالای تحصیلی و در شغلهای مختلف مشغول کار هستند زیرا عشایر از ذکاوت خاصی برخوردارند.

وی اضافه کرد: زندگی عشایری سختیهای خاص خود را دارد لذا در دو برنامه آینده، توسعه زندگی عشایر باید به جایی برسد که انگیزه برای حضور در این جامعه وجود داشته باشد.

رییس سازمان امور عشایری همچنین جمعیت عشایر کشور را ۲۲۰ هزار خانوار اعلام و بیان کرد: از این تعداد ۲۲ هزار خانوار عشایر در استان کرمان حضور دارند.

وی گفت: راهبرد سازمان امور عشایری بر این است که خدمت به عشایر در راستای تدابیر آنان برای کوچ کردن یا ثابت ماندن باشد.

او افزود: در برخی از مناطق کشور الزامات کوچ فراهم نیست لذا اسکان عشایر از نظر سازمان امور عشایری تامین مسکن نیست بلکه استقرار عشایر در مناطقی است که بتوانند در آن اماکن ‘تولید پایدار’ را ادامه دهند.

رییس سازمان امور عشایری گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون عشایر در هزار و ۴۵۰ نقطه استقرار پیدا کرده و اسکان آنها در هزار و ۱۰۰ نقطه بطور خودجوش روی داده است.

وی ادامه داد: سازمان امور عشایری کشور نیز استقرار عشایر را در ۳۵۰ نقطه مدیریت کرده که در این نقاط امکان اشتغال، زمین، آب و موارد دیگر برای آنها فراهم شده است.

صدیق با بیان این که سازمان امور عشایری کشور اسکان داوطلبانه عشایر را حمایت می کند گفت: هم اینک داوطلبان اسکان بیش از توان این سازمان هستند که این امر به دلیل برهم خوردن برخی الزامات کوچ است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان امور عشایری خود را مسوول ارایه خدمات به کوچندگان می داند اظهار داشت: این سازمان موظف به خدمت رسانی به کوچ کنندگان است، نه هر کسی که خود را عشایر می داند.

رییس سازمان امور عشایری افزود: عشایری که اسکان پیدا می کنند پس از پنج سال از مجموعه خدمت رسانی ما خارج می شوند و روستایی به شمار می روند.

وی جمعیت کوچنده کشور را ۵/۱ میلیون نفر اعلام و بیان کرد: این جمعیت از ۱۴۰ سال قبل همین تعداد است زیرا میزان رشد جمعیت عشایر معمولا اسکان پیدا می کند.

ک/۲

۷۴۳۳/۸۱۵۴/۲۶۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۱۸۴۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.