DNA مردان در مغز مادران

سلامت > تحقیقات– ممتازنیوز:
یافته‌های جدید نشان می‌دهد که سلول‌های جنین پسر قادر به مهاجرت به مغز مادر هستند.

به گزارش ایسنا، در طول دوران بارداری تبادل سلول‌هایی بین جنین و مادر انجام می‌شود و این سلول‌ها می‌توانند تا چند سال در بدن زنده بمانند؛ این پدیده به نام «میکروشیمریسم» شناخته می‌شود.

محققان پیش از این با بررسی موش‌ها دریافته بودند که سلول‌های جنین حتی قادر به مهاجرت به مغز مادران هستند و برای نخستین بار شواهدی از مهاجرت سلول‌های جنینی به مغز انسان مشاهده شده است.

در این مطالعه مغز ۵۹ زن که در سنین ۳۲ تا ۱۰۱ سال فوت کرده بودند، از لحاظ نشانه‌های احتمالی DNA مردان که توسط سلول‌های جنینی پسر منتقل شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت.

در حدود دو سوم زنان (۳۷ از ۵۹ مورد) آثاری از کروموزوم Y‌ مردان در مناطق مختلف مغزی مشاهده شد که قدیمی ترین نمونه در مغز یک زن ۹۴ ساله وجود داشت.

سیستم دفاعی مشهور به سد خونی مغزی مانع از ورود بسیاری از مواد و جرم‌های موجود در جریان خون بداخل مغز می‌شود، اما محققان دریافتند که این سد در دوران بارداری نفوذپذیرتر می‌شود و می‌تواند توضیحی برای ورود سلول‌های جنینی به مغز مادر باشد.

یافته ها همچنین نشان می‌دهد که ۲۶ نفر از این زنان در طول حیات خود دچار اختلالات مغزی نشدند، درحالیکه ۳۳ نفر دیگر در سال‌های پایانی عمر به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند.

به گفته محققان، زنان مبتلا به آلزایمر از شانس کمتری برای دارا بودن DNA مرد در مغز خود برخوردار هستند.

در مطالعه قبلی بر روی پدیده «میکروشیمریسم»، تأثیر سلول‌های جنینی در پیشگیری از بروز سرطان سینه و کمک به ترمیم بافت در بدن مادر مورد بررسی قرار گرفته بود، اما در کنار آن نسبت به خطر بروز سرطان روده بزرگ و بیماری‌های خودایمنی هشدار داده شده است.

هنوز بطور دقیق مشخص نیست که آیا سلول‌های جنینی به ضرر یا نفع مادر است. تحقیقات آتی محققان بر روی نقش نقش سلول‌های جنینی در بروز آلزایمر متمرکز خواهد شد.

نتایج یافته جدید محققان بصورت آنلاین در مجله PLoS ONE منتشر شده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.