Flame؛ رسما اسلحه سایبری معرفی شد

Flame در اصل به خاطر توانایی‌اش در سرقت عملکرد صفحه کلید، صفحه نمایش کامپیوتر و مکالمات صوتی شناخته شده بود. اما به تازگی یکی از محققان سیمنتک به نام ویکرام ثاکور، ابعادی از این ویروس را شناسایی کرده است که توانایی پاک‌کردن فایل‌های مهم کامپیوتر آسیب دیده را دارد.

خبرگزاری رویترز بر اساس یافته‌های ثاکور نوشته است: چنین قدرتی یعنی این ویروس می‌تواند تمام نرم‌افزارهای حیاتی را مختل کرده و سیستم عامل را کلا از کار بیندازد. ثاکور گفت: در واقع این ویروس می‌تواند هر آنچه روی کامپیوتر دارید پاک کند! و این فقط یک تئوری نیست، بلکه اتفاق افتاده است.

رویترز اضافه کرده است: اگر این حقیقت داشته باشد، می توان از Flame به عنوان اسلحه‌ای برای جنگیدن با سایر ملت ها و از کار انداختن زیرساخت‌های حیاتی آنها مانند سدها، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی استفاده  کرد. و احتمالا در آپریل گذشته از این اسلحه علیه ایران استفاده شده است.

بولدیزار بنکث یکی از متخصصان جنگ سایبری در آزمایشگاه رمزنگاری و سیستم‌های امنیتی مجارستان به رویترز گفت: حداقل ۲۰درصد احتمال وجود دارد که عامل حمله سایبری آپریل گذشته به ایران ویروس Flame بوده است.

آنطور که لابراتوار کاسپراسکی کشف کرده بود، ویروس Flame با هدف قرار دادن خاورمیانه و ایران، انبوهی از کامپیوترها را در سرتاسر منطقه آلوده کرده بود. یوجین مدیر عامل کاسپراسکی نیز با مقایسه Flame و استاکس نت گفته بود که به نظر می رسد این بد افزار جدید نیز باید توسط یک دولت طراحی شده باشد. برخی از گزارش های اخیر نیز آمریکا و اسرائیل را به عنوان عاملان پشت پرده Flame معرفی کرده اند.

در پاسخ به این گزارش‌ها، آمریکا هیچ عکس العملی نشان نداد اما اسرائیل طبق معمول هر گونه دخالتی را برای طراحی این ویروس انکار کرد و فقط موشه یالون ، نخست وزیر اسرائیل، در این باره گفت: کشورهایی که نگران فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند احتمال دارد از چنین حملات سایبری برای آسیب رساندن به ایران استفاده کنند.

ویروس Flame از سال ۲۰۱۰ شناسایی شده بود اما تنها منطقه خاورمیانه آسیب‌های شدیدی از این ویروس دید. برخی از متخصصان امنیت معتقدند که درباره خطرات این ویروس تا حدودی اغراق شده و سعی در نادیده گرفتن آن دارند. اما لابراتوار کاسپراسکی Flame را تهدیدی بسیار قوی تر از استاکس نتی می‌داند که در سال ۲۰۱۰ تاسیسات هسته‌ای کشورمان را هدف قرار داده بود.

اتحادیه بین المللی مخابرات سازمان ملل متحد هم هشدار داده است که Flame ابزار جاسوسی بسیار خطرناکی است که می تواند برای حمله به زیر ساخت های حیاتی کشورها مورد استفاده قرار بگیرد.

و آخرین یافته‌های سیمنتک نگرانی‌های کارشناسان را درباره این ویروس تشدید کرده است. نیل فیشر، معاون بخش راه حل های امنیت جهانی Unisys به رویترز گفته است: اگر یافته‌های سیمنتک تایید شود، باید Flame را بسیار خطرناک تر از قبل معرفی کرد.

Cnet / ماندانا سجادی

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.