راجع به گرجستان و تور گرجستان بیشتر بدانیم

گرجستان (Georgia)

گرجستان (Georgia) نام کشوری است که در اوراسیا قرار دارد و با مساحتی معادل ۶۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع، صد و نوزدهمین کشور بزرگ جهان و با جمعیتی حدود ۳ میلیون و ۷۱۸ هزار نفر، صد و سی و یکمین کشور پر جمعیت به‌شمار می‌رود. گرجستان از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب شرقی با جمهوری آذربایجان همسایه است. پایتخت کشور، تفلیس نام دارد و از شهرهای مهم آن می‌توان به کوتائیسی، باتومی و سوخومی اشاره کرد.
نوع حکومت گرجستان، جمهوری به‌شمار می‌رود و نظام سیاسی حاکم بر آن، نیمه‌ریاستی است که بر اساس آن، رئیس جمهوری در راس کشور و نخست وزیر در راس حکومت قرار می‌گیرند. واحد رسمی پول کشور نیز لاری گرجستان (₾) نام دارد.
با قرارگیری در مرز میان دریای سیاه و دریای خزر، بخشی از گرجستان در قاره‌ آسیا و بخشی دیگر از آن در قاره‌ اروپا واقع شده است. همچنین این کشور و از اعضای ناتو و اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. آب و هوای کشور در فواصل مختلف سال برای تور گرجستان متغیر است و هر منطقه از آن، آب و هوایی مخصوص به خود دارد.
همه چیز در مورد لباس سنتی چوخا | Chokha
به گزارش سفر باتو ، یکی از بخش های جذاب در مورد هر فرهنگ، پوشش و لباس سنتی آن منطقه و کشور است که برگرفته از آداب و رسوم و سنن مردمان آن منطقه دارد. چوخا نام لباس سنتی گرجستان است که نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ این کشور ایفا کرده است. این لباس از گذشته تا به امروز با تغییر و تحولات زیادی روبرو بوده تا به شکل امروزی در بیاید. امروز قصد داریم در مورد تاریخچه لباس چوخا با شما صحبت کنیم و اطلاعات جالبی در مورد لباس سنتی گرجستان با شما در میان بگذاریم

چوخا کتی پشمی است که معمولا توسط مردان پوشیده می شود و در دو طرفش جایی برای قرار دادن فشنگ قرار دارد. چوخا تالاواری یا چوخا لباس سنتی مردم منطقه قفقاز و گرجستان است و به طور کلی شامل پیراهن، کلاه خزدار، کمربند چرمی، حمایل، خنجر و … تشکیل می شود. جالب است بدانید که چوخا از واژه ای فارسی به معنای بالاپوش پارچه ای گرفته شده و در ایران خودمان هم لباس سنتی مردان و عشایر لر بختیاری چوقا نامیده می شود که البته نباید با لباس سنتی گرجستان (چوخا) اشتباه گرفته شود. اطلاعات دقیق در مورد لباس سنتی گرجستان محدود است. اما چیزی که مسلم است این است که دوره های مختلف تاریخی، لایه های اجتماعی و افراد زیادی در شکل گیری این لباس نقش داشته اند. جنس پارچه و الیاف به کار رفته در چوخا، مدل مو و ریش مردان، فرم لباس و اکسسوری و لوازم جانبی که در لباس سنتی گرجستان استفاده می شود همگی برگرفته از شرایط اقتصادی و سبک زندگی فردی است که آن را می پوشد.

لباس سنتی گرجستان
علیرغم تنوع قومیتی و فرهنگی در سرتاسر گرجستان، چوخا را به می توان به سه دسته و نوع تقسیم بندی کرد: کوهستانی، گرجی غربی و گرجی شرقی. هر یک از این لباس ها تفاوت هایی با یکدیگر دارند که برگرفته از آب و هوا و شرایط زندگی مردمان گرجی در زمان های دور است. در طراحی و انتخاب پارچه و تزیینات این لباس دقت و توجه زیادی به کار رفته است تا در نهایت به چوخا یا لباس سنتی گرجستان تبدیل بشود. لباس مردان گرجی، عمدتا از یک بالاپوش به همراه کفش، کلاهی از جنس پوست گوسفند، کمربند نقره ای و یک غلاف شمشیر تشکیل می شود. این لباس حداقل از قرن ۹ میلادی و تا دهه ۱۹۲۰ و زمان حمله ارتش سرخ شوروی به گرجستان به طور متداول و رایج استفاده می شود و لباس سنتی گرجستان محسوب می شد. در دهه های اخیر این لباس دیگر کاربرد سابق را ندارد و مثل تمام کشورها، لباس های مدرن جایگزین لباس سنتی گرجستان شده است. با این حال، هنوز هم چوخا به عنوان میراث فرهنگی گرجی و غرور ملی گرجی به حساب می آید و گرجی ها آن را نماد و سمبل فرهنگ خود می دانند. اگرچه چوخا دیگر در زندگی روزمره استفاده نمی شود اما هنوز هم در فستیوال ها، جشن ها و مناسبت های فرهنگی از چوخا به عنوان لباس سنتی گرجستان استفاده می شود.
مکان های دیدنی گرجستان
از مکان های دیدنی گرجستان و تور لحظه آخری گرجستان می توان به شهر تفلیس پایتخت گرجستان، شهر ساحلی باتومی، شهر کوهستانی کازبگی، شهر متسختا، سیقناقی، بوتانیکال گاردن باتومی، شهر سنگی اوپلیستسیخه، شهر برجومی، شهر مستیا شهر محبوب اسکی بازان، قلعه رباتی، دهکده اوشگولی، ساحل آناکلیا و شهر غاری واردزیا نام برد.

شهر تفلیس از مکان های دیدنی تفلیس گرجستان
شهر تفلیس یا به زبان گرجی “تْبیلیسی” یکی از مکان های دیدنی گرجستان است که در دو طرف رود کورا (متکواری) شکل گرفته است و از سه طرف توسط کوه ها احاطه شده است. براساس داستان های تاریخی حدود ۱۶۰۰ سال پیش (در قرن پنجم میلادی)، شاه واختانگ یکم تفلیس را پیدا کرد و آن را پایتخت خود اعلام کرد. بیشتر

شهر اوپلیس تسیخه از مکان های دیدنی تفلیس گرجستان
شهرسنگی اوپلیستسیخه (Uplistike city) از مکان های دیدنی گرجستان یک شهر باستانی به شکل غاراست که در ۱۰ کیلومتری شرق گوری، در سمت چپ رودخانه متکواری قرار گرقته است. شهراوپلیستسیخه، یکی از قدیمی ترین شهرک های منطقه قفقاز به شمار می آید. بیشتر

قلعه رباتی از مکان های دیدنی تفلیس گرجستان
قلعه رباتی از مکان های دیدنی گرجستان یک قلعه به سبک قرون وسطایی است که در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده، اگرچه تصویری که اکنون از این قلعه می بینید مربوط به بازسازی های اساسی است که در سال ۲۰۱۱ به مدت ۱۵ ماه با کمک های کشورهای خارجی در این مکان انجام شده است. همچنین تور ارزان گرجستان  با آفرهای ویزه و قیمت مناسب را از دست ندهید.
شهر متسختا از مکان های دیدنی تفلیس گرجستان
شهر متسختا از مکان های دیدنی گرجستان در گذشته پایتخت باستانی پادشاهی شرق گرجستان (کارتلی) از قرن سه میلادی قبل از میلاد مسیح تا قرن پنجم میلادی بود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.