سوغات معروف ترکیه در تور ترکیه

سوغات معروف ترکیه در تور ترکیه
سوغات معروف ترکیه در تور ترکیه

۱- طلا
شاید ندانید اما افراد زیادی تصور می کنند قیمت طلا در ترکیه خیلی ارزان است اما قیمت طلا در این کشور تنها کمی با کشورهایی مثل انگلستان فرق دارد اما به دلیل این که ساکنان آسیای مرکزی بیشتر به ترکیه سفر می کنند تا کشورهای اروپایی این فکر ایجاد شده که طلا در ترکیه ارزان است و می توان آن را به عنوان سوغات تهیه کرد. با همه ی این اوصاف طلای ترکیه هنوز هم در فهرست سوغات پرطرفدار این سرزمین قرار دارد. اگر شما هم به طلا علاقه ی زیادی دارید می توانید آن را در اغلب بازارهای استانبول و بخصوص بازارهای قدیمی و محلی این شهر پیدا کنید. نکته ی آخری که باید درباره ی خرید طلا در ترکیه بدانید این است که در اغلب فروشگاه ها طلا به واحد پول دلار خرید و فروش می شود

۲- صابون سیاه ترکی | Turkish Black Soap
اگر در جستجوی خرید شئ هستید که به صورت انحصاری مخصوص و دست ساز ترک های ترکیه در تور ترکیه باشد، صابون های سیاه ترکی می تواند گزینه ی مناسبی باشد. ترک ها از این صابون ها در حمام استفاده می کنند و به عبارتی این صابون ها کار لایه برداری را انجام می دهند. روش استفاده از آن ها به این صورت است که در حمام و زمانی که بدن خوب خیس شده است صابون را استفاده کنید و پس از ۱۰ دقیقه صبر کردن آن را از روی پوست بشویید. بعضی ها عقیده دارند پس از استفاده از این صابون ها باید از سفیدآب هم استفاده کنید تا خوب پوستتان شفاف و نرم شود.

۳- ادویه و ترشی
در مقاله ی قبل که باهم با چند مورد از سوغات ترکیه آشنا شدیم اشاره ی مختصری به ادویه های ترکی داشتیم اما به دلیل اهمیت و محبوبیت روزافزون این کالا در این قسمت یکبار دیگر ادویه را یادآور می شویم.

به گزارش سفر باتو ، ترکیه یکی از غنی ترین کشورهای محدوده ی خاورمیانه از نظر محصولات کشاورزی می باشد به همین دلیل ادویجات خوب و باکیفیتی هم در این سرزمین کاشت و برداشت می شود. پیشنهاد می کنیم ادویه ترکی را از ترکیه تهیه نمایید به جز زعفران را، زیرا هزینه ای بیشتر از ایران برای شما خواهد داشت و کیفیت خوبی هم ندارد و اغلب با گلرنگ مخلوط شده اند. جالب است بدانید که استفاده از ادویه نقشم مهمی در خوراکی های ترکی دارد و طعم آن را می توانید به سادگی در غذاهای محلی متوجه شوید بنابراین ادویه سوغات خوبی از ترکیه است.

۴- چرم
ترکیه و تور ارزان ترکیه برای چرم دوستان نیز مکان خوبی است، از این کشور می توانید انواع چرم و بخصوص چرم بز و آهو را با کیفیت عالی تهیه نمایید. توجه داشته باشید که ترکیه دارای کارگاه های ساخت چرم زیادی است و اغلب چرم هایی که در این سرزمین به چشم می خورد ساخت همین کشور است.
اگر سفرتان را با تورهای گردشگری تنظیم کرده باشید راهنماهای تور حتما شما را به مراکز خرید چرم خواهند برد و یا مسیرهای رفتن به مراکز چرم را به شما نشان می دهند.
توجه داشته باشید که چرم های خوب و با کیفیت در ترکیه ارزان نیستند اما با دوام و خاص می باشند. همچنین بدانید که در این کشور چرم نیز اغلب با واحد پول دلار خرید و فروش می شود.

۵- اسپری لیمو
اسپری لیمو یا کلن لیمو (Lemon Cologne) کاربردهای فروانی در ترکیه دارد، مثلا برای از بین بردن حشرات موذی استفاده می شود و یا در روزهای گرم و آفتابی تابستان به پوست شادابی و طراوت می بخشد. این اسپری ها در اغلب اغذیه فروشی ها، لوازم آرایشی ها و سوغات فروشی ها به فروش می رسد و می توانید آن را با قیمت هایی بسیار ارزان و مناسب تهیه نمایید. بیشتر ببینید: جاذبه های مشهد در تور مشه

۶- سنگ های نیمه قیمتی
اولتو (Oltu) شهری در ترکیه است که در استان ارزروم واقع شده، این شهر منبعی از انواع و اقسام سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی می باشد. سوغات اصلی اولتو سنگ و لوازم تزئینی ساخته شده با انواع سنگ است اگر به این شهر سفر می کنید حتما زیورآلاتی که در آن ها سنگ به کار رفته را خریداری کنید که از بهترین سوغات به حساب می آیند. اما اگر هم به این شهر نمی روید باز هم می توانید انواع سنگ های نیمه قیمتی از جمله کهربای سیاه و سفید را از ترکیه به آسانی تهیه کنید این سنگ ها در میان ترک ها محبوبیت زیادی دارند و جالب است بدانید که اگر این سنگ ها را به یکدیگر مالش دهید جرقه تولید می شود. در ضمن از این سنگ ها به وفور در ساخت تسبیح هم استفاده می شود که می تواند سوغات جالبی برای اطرافیان شما باشد.

۷- رب بادام | Almond paste
رب بادام نوعی شیرینی است که در اروپا طرفداران زیادی دارد اما ترک ها سردمداران پخت این خوراکی خوشمزه و مملو از طعم بادام هستند. رب بادام از دیرباز در ترکیه به دست می آمد اما از زمان سلطنت سلطان سلیمان به شکل امروزی در آمد و امروزه به عنوان دسر استفاده می شود. این شیرینی خوشمزه را می توانید به عنوان یک سوغات منحصر به فرد ترکیه از شیرینی فروشی ها تهیه نمایید.

۸- پیپ با سر سنگی
اسکی‌شهر (Eskişehir) مرکز استان اسکی شهر یکی از قدیمی ترین استان های ترکیه در تور لحظه آخری ترکیه می باشد. در این شهر و در اوایل قرن نوزدهم معدن سنگی کشف شد که دارای سنگ های سفید بسیار مرغوبی بود. این معدن توسط آلمانی ها کشف شد و آن ها از سنگ این معدن در ساخت پیپ و تزئینش استفاده کردند. به مرور زمان استفاده از پیپ ها با مجسمه های سنگی سفید در میان مردم محبوبیت زیادی پیدا کرد. امروزه اغلب مردم تصور می کنند که این پیپ ها مخصوص آلمانی ها است اما حقیقتا آن ها مخصوص اسکی‌شهر هستند و اگر شما هم رهسپار این شهر هستید توصیه می کنیم از این پیپ های مرغوب دیدن کرده و آن ها را به عنوان سوغات تهیه کنید.
پیپ های سنگی اسکی‌شهر تماما از سنگ و بسیار سبک هستند و در آن نسبت بالایی از منیزیم و سیلیسیوم وجود دارد.


۹- گلاب
ایران تولید کننده ی گلاب در سطح وسیعی است اما اگر شما از دوست داران این عصاره ی خوشبو هستید می توانید آن را از ترکیه نیز تهیه نمایید. ترک ها از گلاب به عنوان طعم دهنده ی غذا، شربت، تمیز کننده ی صورت و درمان بیماری ها استفاده می کنند.


۱۰- نقره دست ساز | Telkari
هنر نقره سازی از هنرهای اصیل و تاریخی منطقه ی بین النهرین می باشد که زادگاه اصلی و حقیقی آن شهر ماردین (Mardin) از شهرهای جنوب شرقی ترکیه می باشد، بنابراین اگر به این شهر یا دیگر شهرهای بزرگ ترکیه سفر می کنید صنایع نقره را از یاد نبرید که بهترین و جذاب ترین نوع وسایل دست ساز نقره در شهر ماردین تولید و عرضه می شوند. شما در ترکیه می توانید انواع و اقسام صنایع دستی ساخته شده با نقره را به عنوان یک سوغات لوکس و منحصر به فرد خریداری نمایید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.