آخرین اخبار از سرنوشت گروگان های ایرانی در سوریه

ادعاهای جدید یک موسسه آمریکایی علیه برنامه هسته ای ایران، تمدید ضرب الاجل شورشیان سوری برای کشتن گروگان های ایرانی، تلاش ترکیه برای آزادی اتباع ایرانی گروگان گرفته شده در سوریه، سرمقاله تند یک روزنامه آمریکایی درباره وضعیت اقتصادی ایران و تحلیل ها درباره روند بازگشتی ارزش پول ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ادعاهای جدید یک موسسه آمریکایی علیه برنامه هسته ای ایران، تمدید ضرب الاجل شورشیان سوری برای کشتن گروگان های ایرانی، تلاش ترکیه برای آزادی اتباع ایرانی گروگان گرفته شده در سوریه، سرمقاله تند یک روزنامه آمریکایی درباره وضعیت اقتصادی ایران و تحلیل ها درباره روند بازگشتی ارزش پول ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

به گزارش «تابناک»، یکی از اخبار مهمی که از بعدازظهر روز گذشته تاکنون در میان بسیاری از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته، انتشار گزارشی جدید از سوی «موسسه علوم و امنیت بین المللی» آمریکاست که در آن ادعاهای تازه ای درباره برنامه هسته ای ایران مطرح شده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در گزارش این موسسه آمده ایران تنها بین ۲ تا ۴ ماه تا دستیابی به حجم اورانیوم غنی شده لازم برای استفاده در سلاح هسته ای فاصله دارد و پس از آن، ظرف ۸ تا ۱۰ ماه خواهد توانست یک سلاح هسته ای بسازد. با این حال، نویسندگان این گزارش تأکید کرده اند بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر هستند هرگونه تلاش در این راستا را از همان ابتدا شناسایی و گزارش کنند. این گزارش در حالی منتشر می شود که پیش از این، مقامات آژانس با اشاره به تبدیل یک سوم اورانیوم ۲۰ درصدی ایران به سوخت رآکتور، استفاده مجدد از آن در ساخت سلاح هسته ای را منتفی دانسته بودند.

اما یکی دیگر از موضوعات مهم مرتبط با ایران، همچنان مسئله سرنوشت گروگان های ایرانی در سوریه است. روزنامه «دیلی استار» در این رابطه از تمدید ضرب الاجل ۴۸ ساعته پیشین شورشیان برای کشتن گروگان ها خبر داده است. سخنگوی گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» با بیان اینکه آن ها با مقامات ترکیه در این زمینه به توافقاتی رسیده اند، خواهان آن شده که دولت سوریه به سرعت سه دختر و دو خانواده بازداشت شده در حومه دمشق را آزاد کند. این در حالی است که پیش از این، گروه مذکور عقب نشینی کامل نیروهای ارتش سوریه را به عنوان شرط اصلی خود مطرح کرده بود.

در همین حال، روزنامه «تودی زمان» نیز به نقل از مقامات دولت ترکیه، از تلاش این دولت برای آزادی گروگان های ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، یکی از مقامات دولت این کشور که نخواسته نامش فاش شود، اظهار داشته که در پی درخواست ایران برای کمک ترکیه در ماجرای گروگان ها، این کشور از حداکثر توان خود در این راستا استفاده می کند. با این حال، وی مدعی شده از آنجا که هویت واقعی گروگان های ایرانی هنوز مشخص نیست، این ماجرا به مسئله ای پیچیده تبدیل شده است. روز گذشته دولت قطر نیز اعلام کرد برای آزادی این گروگان ها تلاش خواهد نمود.

اما در بحث از شرایط اقتصادی کنونی در ایران، روزنامه «شیکاگو تریبیون» در سرمقاله خود با لحن بسیار تندی خواهان افزایش فشارها بر ایران به منظور متوقف کردن برنامه هسته ای شده است. این روزنامه مدعی شده افزایش فشارهای اقتصادی بر تجار، کارگران و سایر مردم، موجب به وجود آمدن زمزمه هایی در نفی ضرورت در اختیار داشتن انرژی هسته ای شده و اکنون زمان آن رسیده که غرب آخرین ضربات خود را بر این کشور وارد کند. این روزنامه می نویسد برای متوقف کردن برنامه هسته ایران، درد و رنج اقتصادی مردم باید بدتر شود؛ بسیار بدتر. این روزنامه همچنین از اخبار مربوط به تصمیم آمریکا و اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم ها بر ایران، به عنوان اخباری خوشحال کننده یاد کرده است!

با این حال، این خوش بینی ناشی از دشمنی در حالی از سوی این روزنامه ابراز می شود که «واشنگتن پست» در گزارشی، از آهسته شدن روند نزولی پول رایج ایران خبر داده و ارزش ریال را در حال بازگشت به وضعیت سابق ارزیابی کرده است. این روزنامه دلیل این تحلیل را آن می داند که ریال در روز گذشته برای سومین روز متوالی سیری بازگشتی را طی کرده و بار دیگر با قیمتی بین ۲۹۰۰۰ تا ۳۲۰۰۰ در مقابل یک دلار آمریکا مبادله می شود.   


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.