اجرای ساز و کار همکاری منطقه‌ای، برنامه‌ای مناسب برای ایجاد ثبات درافغانستان است

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ،’طه طاهری’ در این دیدار که در محل مجموعه فرهنگی شقایق تهران برگزار شد، گفت: کارنامه حضور کشورهای حاضر در افغانستان در چند سال گذشته مثبت نبوده و متاسفانه تاثیری در تغییر مثبت اوضاع آن کشور نداشته است، جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش‌ها و هزینه‌های بسیاری را در این خصوص صرف کرده، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: حضور استرالیا در افغانستان در جهت توسعه اقدامات اقتصادی و کمک به ایجاد ثبات در آن کشور نکته بسیار مهمی است.

طاهری با اشاره به سابقه همکاری دو کشور و آموزش افسران مقابله‌ای اظهار کرد: اجرای ساز و کار همکاری منطقه‌ای و چندجانبه‌ای برای مسائل خاص افغانستان، برنامه مناسبی است که هر دو کشور می‌توانند برای برقراری ثبات در افغانستان انجام دهند.

وی بیان کرد: مواد مخدر، تهدید اول امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است و ما علی‌رغم اینکه این تهدید توان و هزینه‌های زیادی را برای کشورمان تحمیل کرده، باز هم در مقابل آن می‌ایستیم و عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

*** ایران، اولین کشور جهان در دست‌یابی به برنامه‌های درمان اعتیاد با پروتکل‌های درمانی است

این مقام مسوول در ستاد با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر از وابستگان به سوءمصرف مواد مخدر در ایران، به بهبودی قطعی رسیده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران، اولین کشور جهان در دست‌یابی به برنامه‌های درمان اعتیاد با پروتکل‌های درمانی است.

طاهری تصریح کرد براساس آمارها بیش از ۵/۱ میلیون نفر افغانی‌ وابسته به مواد مخدر در افغانستان وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران برای درمان آنان اقدامات خوب پزشکی را در نظر گرفته که می‌توانیم در این خصوص با یکدیگر همکاری جدی و عمیقی داشته باشیم.

طاهری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را در توسعه روابط دوجانبه با استرالیا در حوزه مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌دارد، گفت: آموزش پلیس افغانستان، ایجاد معیشت جایگزین در آن کشور، انتقال تبادل و تجارب علمی در بحث کاهش آسیب برای جلوگیری از جمعیت سالم کشور افغانستان به مواد مخدر و اعتیاد، انجام برنامه‌های اطلاعاتی و عملیاتی مشترک، شناسایی لابراتوارهای تولید مواد مخدر و نصب تجهیزات فنی برای کنترل کانتینرها در افغانستان از جمله برنامه‌های مهم و موثری است که هر دو کشور می‌توانند به‌صورت مشترک در افغانستان انجام دهند.

در ادامه این دیدار ریچارد اسمیت، نماینده ویژه نخست ‌وزیر استرالیا در امور افغانستان و پاکستان نیز گفت: هدف دو کشور برقراری ثبات و امنیت در افغانستان است تا طالبان نتوانند دولت آن کشور را تحت تاثیر قرار دهند، تا بتوانیم ثبات را در آنجا برقرار کنیم که در صورت برقراری ثبات، اهداف اقتصادی افغانستان گسترش می‌یابد و این می‌تواند به مساله مبارزه با مواد مخدر در آن کشور کمک کند.

وی آمادگی کشورش را برای همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان اعلام کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های هنگفتی را در راه مبارزه با مواد مخدر متحمل شده و من در جریان نگرانی‌های ایران در بحث تهدید مواد مخدر هستم که امیدوارم با کمک یکدیگر راه حل مناسبی پیدا کنیم.

اجتمام **۹۱۷۱**۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۰۹۹۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.