اقدام مرحوم قرشی در گشودن درهای جدید تحقیقاتی

دوشنبه ۵ تیر – ۰۴:۴۲:۲۰ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- علمای آن دوره معمولا به فقه و اصول مشغول بودند اما مرحوم قرشی به نوشتن سیره اهل بیت علیهم السلام با روشی جدید و زبان معاصر روی آورد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ شیخ حسن الصفار گفت: شیعیان همواره به خاطر شرایط سیاسی موجود، از کمبود فراوان در زمینه تاریخ پژوهی رنج برده اند. اما اکنون دیگر عذری نداریم و هیچ توجیهی برای ادامه یافتن این ضعف در تارخ پژوهی وجود ندارد.
وی همچنین از شخصیت مرحوم شیخ باقر شریف القرشی تجلیل کرد و گفت: این شخصیت توانست جمودِ پرداختن به فقه و اصول را که در حوزه آن دوره موجود بود بشکند. علمای آن دوره معمولا به فقه و اصول مشغول بودند، اما مرحوم قرشی به نوشتن سیره اهل بیت علیهم السلام با روشی جدید و زبان معاصر روی آورد.
شیخ صفار ادامه داد: اکنون چند دهه است که ما در زمینه تاریخ، فقط از کتب قدیمی سیره استفاده می­کنیم که این کتاب ها متناسب با زبان و زمان مؤلفان آنها نگاشته شده است.
وی ابراز داشت: مرحوم قرشی در زمینه تحقیقات جامع در سیره اهل بیت(ع) از زوایا و ابعاد اجتماعی و اقتصادی و فکری و سیاسی، گوی سبقت از دیگران ربود و توانست ده ها اثر پژوهشی نو و بی سابقه را عرضه کند. ایشان توانست سیره هر امام را در چهارچوب محیط زندگی سیاسی و اجتماعی معاصر آن امام ارائه کند.
این روحانی شیعی تصریح کرد: این یک مساله فردی نیست، بلکه یک وظیفه بزرگ است که باید توسط یک مرکز تحقیقاتی پژوهشی انجام شود و باب وسیعی در راه بحث و تحقیق جدی در این زمینه گشوده شود.
شیخ صفار در همین زمینه از کوتاهی در زمینه نشر تاریخ ائمه(ع) و بررسی انگیزه های تبعیت از آنها و اهتمام به ظواهر در مقابل مضمون و معنا انتقاد کرد.
وی گفت: اموال زیادی در راه مظاهر مربوط به اهل بیت(ع) مانند اطعام و مهمانی دادن و ایستگاه های صلواتی خرج می­شود و البته ما مخالف این مساله نیستیم، اما توجه به این مظاهر و مراسم ها نباید موجب غفلت از معرفی جوهر رسالت اهل بیت(ع) بشود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۵۱۶۴۲۲۰۰۶۲


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.