ایران سومین شریک تجاری ترکیه شد

3-602.jpg

براساس تازه‌ترین آمار تجارت خارجی ترکیه، ایران سومین شریک تجاری بزرگ ترکیه در هفت ماهه نخست سال ۲۰۱۲ بوده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، براین اساس حجم تجارت ایران و ترکیه در هفت ماهه سال ۲۰۱۲ به بیش از ۱۵٫۷ میلیارد دلار رسید. در این مدت واردات ترکیه از ایران به بیش از ۷٫۶ میلیارد دلار و صادرات ترکیه به ایران به بیش از ۸ میلیارد دلار رسید.

بیشترین میزان واردات ماهانه ترکیه از ایران طی سال جاری مربوط به ماه مارس و به میزان بیش از ۱٫۶ میلیارد دلار بود. همچنین بیشترین میزان صادرات ماهانه ترکیه به ایران نیز مربوط به ماه جولای و به میزان بیش از ۲٫۱ میلیارد دلار بود.

با احتساب این آمار ایران در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی بعد از آلمان و روسیه سومین شریک تجاری بزرگ ترکیه بوده است. فرانسه، ایتالیا، آمریکا، چین و عراق نیز از دیگر شرکای تجاری بزرگ ترکیه در سال جاری میلادی تاکنون محسوب می‌شوند.

دیروز نیز رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه اذعان کرد که تحریمهای ضد ایرانی غرب، به صنعت فولادسازی ترکیه از بابت صادرات به ایران خسارت وارد کرده است.

صادرات فولاد ترکیه به ایران در سال ۲۰۱۰ از نظر ارزشی حدود ۵۶۷ میلیون دلار بود که این رقم در سال گذشته به ۴۷۷ میلیون دلار کاهش یافت. همچنین از نظر وزنی صادرات فولاد ترکیه به ایران در سال ۲۰۱۰ حدود ۹۱۶ هزار تن بود که این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۶۱۶ هزار تن رسید. در هفت ماهه امسال صادرات فولاد ترکیه به ایران رقمی در حدود ۲۹۷ هزار تن بود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.