توسعه کشت برنج گوهر، گامی به سوی خودکفایی در تولید این محصول

ˈاردشیر روحی ماسوله ˈروز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنج گوهر، رقم جدیدی است که هم از نظر کیفی و هم کمی برتر است و از سه سال قبل از سوی محققان کشور معرفی شده و مقدار برداشت این محصول معادل دو برابر ارقام محلی است.

وی تصریح کرد: میانگین برداشت برنج گوهر از شالیزارهای استان گیلان هشت تن شلتوک در هکتار است که از آن پنج تن و ۲۰۰کیلوگرم برنج سفید استحصال می شود.

وی اظهارداشت: برنج گوهر علاوه بر افزایش قابل توجه تولید برنج در واحد سطح ،در افزایش درآمد خانوارهای کشاورزان نقش بسزایی دارد و هم در بعضی مزارع استان کشت توام ماهی و برنج و اردک را به دلیل کوتاه بودن ساقه آسانتر می کند و همچنین از مزایای دیگر آن مقاوم به خوابیدگی برنج و بیماری بلاست است.

روحی گفت: با توجه به نتایجی که امسال از کشت محصول برنج گوهر گرفته شد در سال زراعی آینده یکصد هزارهکتار از اراضی کشاورزی استان گیلان زیرکشت این محصول کمی و کیفی قرار می گیرد.

وی با اشاره به نیاز سالیانه کشور به ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن برنج خارجی وارداتی اظهارداشت: در صورت کشت این رقم در یکصد هزار هکتار از شالیزارهای گیلان و ۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران نیاز کشور به واردات برنج خارجی رفع می شود.

وی یادآورشد: برنج گوهر در سال گذشته در ۱۳۰هکتار از شالیزارهای استان گیلان توسط کشاورزان کشت شد که امسال این میزان به ۱۰ هزار هکتار رسید.

استان گیلان دارای حدود ۲۳۰ هزار هکتار شالیزار و تولید سالانه ۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار تن برنج است. ک/۳

/۶۰۴ /۶۱۹/۵۰۸

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.