تولید بنزین یورو پنج امسال در پالایشگاه تبریز آغاز می شود

‘ اسماعیل آقاپور قدیمی نژاد’ روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: طرح بنزین سازی این پالایشگاه با هدف بهینه ‌سازی فرآورده‌ها و افزایش ظرفیت تولید بنزین طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه استحصال بنزین از فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه تبریز نیز از دیگر ویژگی‌های منحصربه فرد این طرح است، اظهار کرد: برای نخستین بار درکشور روزانه ۷۵۰ بشکه بنزن از فرآورده ‌های تولیدی این پالایشگاه در کنار تولید بنزین استحصال می شود که خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون پتروشیمی تبریز این محصول را از جنوب کشور دریافت می کند و با تولید آن در پالایشگاه تبریز می توان نیاز پتروشیمی تبریز را به این فرآورده برطرف کرد.

آقاپور افزود: با اجرای این طرح متشکل از سه واحد گوگردزدایی از نفت سفید، سی‌. سی.آر و استحصال بنزن روزانه یک میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه افزوده می شود.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه به روزانه ۳٫۶ میلیون لیتر اظهارکرد: پیشرفت این طرح در بخش مهندسی ۹۹٫۲ درصد، خرید تجهیزات ۹۷٫۴ درصد و پیشرفت کلی آن ۹۲٫۲ درصد است.

مدیر عامل پالایشگاه تبریز با اشاره به این که ساخت طرح توسعه این پالایشگاه با ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی از طرح‌های مهر ماندگار دولت محسوب می‌شود،‌ افزود: این طرح در بخش نیروگاهی شامل ساخت دو دستگاه تولید برق ۲۵ مگاواتی و یک ایستگاه اصلی برق جدید است که در هفته دولت به بهره‌برداری می رسد.

آقاپور تاکید کرد: پالایشگاه تبریز با تولید روزانه۶/ ۲ میلیون لیتر بنزین، ۵/ ۲ تا ۳ میلیون لیتر نفت سفید، ۶ میلیون لیتر گازوییل و ۳۰۰ تن گاز خانگی و فرآورده‌هایی مانند سوخت مایع سبک و سنگین و گوگرد در مجموع ۷ درصد از نیاز فرآورده های سوختی کشور را تامین می‌کند.

وی همچنین با اشاره به تشکیل کمیته خودکفایی در این پالایشگاه گفت: در ساخت ۹۵ درصد از تجهیزات و قطعات مورد نیاز واحدهای پالایشگاهی به خودکفایی دست یافته‌ایم.

طرح بهینه‌ سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده (بنزین سازی) تبریز با هدف افزایش تولید بنزین با اوکتان ۹۵، ارتقای کیفیت بنزین تولیدی و رعایت استانداردهای یورو پنج و حذف ماده MTBE از بنزین در پالایشگاه تبریز در حال اجراست.

ظرفیت این واحد ۲۰ هزار بشکه در روز بوده و ساخت پنج دستگاه مخزن ذخیره ‌سازی، دو دستگاه نیروگاه گازی به ظرفیت ۵۰ مگاوات در روز در مجموع، واحد گوگردزدایی از نفتا و واحد افزایش اوکتان و واحد استخراج بنزن از بنزین، از جمله پروژه‌های مرتبط با این طرح است.

پالایشگاه نفت تبریز در سال ۱۳۵۳ طراحی و در بهمن ۱۳۵۶ در زمینی به مساحت تقریبی ۲۰۰ هکتار به بهره‌ برداری رسید.

ظرفیت اسمی اولیه این پالایشگاه ۸۰ هزار بشکه در روز بود که با اجرای طرح‌های ازدیاد ظرفیت، این رقم هم اکنون به ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

پالایشگاه نفت تبریز تامین سوخت منطقه شمال غرب کشور را به عهده دارد که بخشی از آن به وسیله خط لوله تبریز – میاندوآب و بخشی دیگر از طریق نفتکش توزیع می شود.

۷۲۲۳/۵۸۷ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۱۴۲۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.