ثبت مالکیت معنوی طراحان فرش، گامی درراه توسعه فرش اصیل ایرانی است

‘ حمیدرضا مومنیان ‘ روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی در کاشان اظهار داشت: در طراحی فرش، خلاء مالکیت معنوی وجود دارد و بدلیل نبود قانونی که از حق کپی در این هنر، صنعت اصیل دفاع کند، هنرمندان با مشکلاتی مواجهند.

وی افزود: در زمان حاضر طرحهایی را که هنرمندان فرش با زحمات زیاد نقش می زنند، براحتی تکثیر می شود و حق مالکت برای آنها محفوظ نیست و حتی در بازارهای خارج نیاز کشور نیز امکان دفاع از این حقوق وجود ندارد.

رییس پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان تاکید کرد: در نقشه راه فرش، راهکارهایی برای حل این مشکل اندیشیده شده است که با پیگیری حوزه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری امیدواریم این امر به نتیجه برسد.

مومنیان تصریح کرد: گواهینامه هایی در این زمینه در سطوح مختلف’گلدن’ و’ سیلور’ پیش بینی شده است که با توجه به توانایی و سطح طراحان و رنگرزان به آنها اعطا خواهد شد و هنرمندان در صورت ضایع شدن حقوق خود و بر اساس گواهینامه های اعطایی، حق پیگرد قانونی خواهند داشت.

وی بیان کرد: وقتی اصالت طرح، رنگ و بافنده مشخص باشد، هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان، آسودگی خاطر بیشتری دارند و اصالت فرش ایرانی نیز حفظ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در طرح پیشنهادی برای شناخت فرش های اصیل و غیر تقلبی، بافت چیپس های الکترونیکی به صورت نقطه ای یا سیمی در فرش ها نیز در نظر گرفته شده است، افزود: در این صورت بارکدهایی روی فرش قرار می گیرد و امکان سوء استفاده را به حداقل می رساند.

مومنیان ضمن ابراز امیدواری گفت‌: تا سال آینده با ساماندهی حق مالکیت معنوی طراحان فرش، سرانگشت هنرمند طراح، کمتر آزرده دستگاه های تکثیر و منافع سودجویان شود.

۱۷۲۴/۷۴۳۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۹۹۰۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.