جدیدترین تحلیل های رسانه های غربی در خصوص مرگ ولیعهد عربستان

خبرگزاری آریا-گزارش های منتشر شده در رسانه های مختلف آمریکایی خصوصا روزنامه های این کشور حاکی از جرقه های ایجاد شده در خصوص جانشینی ولیعهد عربستان است.

واشنگتن پست

در این گزارش به قلم ری شاپیرو آمده است :شاهزاده عربستانی نایف بن عبدالعزیز پس از ۳۵ سال نظارت بر دستگاه امنیت داخلی عربستان در ۱۶ ژوئن درگذشت.
نویسنده در ادامه تاکید کرد:برخی رسانه های خبری عربستان علت مرگ وی را نا معلوم اعلام کردند،این در حالی است که عبدالعزیز حدودا ۷۸ سال سن داشت و در سال ۲۰۱۱ به سمت ولیعهد عربستان منصوب شده بود.
نویسنده در ادامه می نویسد:در سال های اخیر شاهزاده نایف بن عبدالعزیز روابط نزدیک تری با مقامات آمریکایی در خصوص مبارزه با تروریسم و مبارزاتی جهت در هم شکستن القاعده داشته است و پس از سال ۱۹۷۵ وی مسئولیت های را در جهت دفاع از قلمرو عربستان سعودی و ایجاد نظم و ثبات در داخل مرز عربستان عهده دار بوده است.
نویسنده در ادامه اذعان داشت:وی به دلیل برخی مبارزات نابجا و ناکارآمد علیه القاعده موجبات یک سری از حملات داخلی در عربستان را طی سال های ۲۰۰۳و ۲۰۰۶ فراهم آورد.
این در حالی است که  فریمن سفیر سابق آمریکا روز شنبه در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد:شاهزاده نایف بن عبدالعزیز عامل مهم و موثری در برابر دشمنان عربستان بوده است.
فریمن در ادامه افزود:سیاستی که از سوی نایف در مراحل مختلف اتخاذ می شده است از لحاظ استراتژی  بسیار جامع و موفقیت آمیز به شمار می آید.
نویسنده در ادامه می نویسد:طی دهه ۱۹۷۰ آمریکا میزی را تحت عنوان هدیه به نایف داد که به گفته استیو کول در کتاب بن لادن در سال ۲۰۰۸ ،بعد ها مشخص شد که این میز مجهز به دستگاه شنود مربوط به سازمان جاسوسی آمریکا سی آی ای  بوده است.
پس از بروز این حادثه موضع نایف نسبت به کاخ سفید تغییر کرد و در برخی موارد نیز موجب عدم همکاری دوکشور در زمینه مسائل مربوط به ترورهای مربوط به کاخ سفید و اف بی آی شد.وی در  سال ۱۹۹۶ نیز حاضر به ملاقات مدیر اف بی آی جهت مذاکرات در خصوص بمب گذاری برج خبار نشد.
نایف بن عبدالعزیز در سال ۱۹۳۳ در طائف به دنیا آمد و دوران کودکی خود را در این شهر گذراند ،وی  ۲۳مین ولیعهد بنیانگذارپادشاهی در عربستان بوده اند.

یو اس ای تودی

این روزنامه در گزارشی به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس آورده است:ولیعهد عربستان نایف بن عبدالعزیز که احتمال می رفت در آینده به سمت پادشاهی عربستان منصوب شود در ۷۸ سالگی از دنیا رفت.
مرگ نا بهنگام عبدالعزیز ابهامات زیادی را در خصوص مساله جانشینی وی درمعاهدات و مسائل مربوط به نیروگاه های نفتی با آمریکا طی دو سال گذشته بر انگیخته است.
نویسنده در ادامه می نویسد:با توجه با مسن بودن پادشاه ۸۸ ساله عربستان ،پادشاه عربستان ملک عبدالله لازم است برای خود جانشینی از بین برادران تنی و ناتنی خود انتخاب کند.
وی در ادامه اذعان داشت:باور ها بر این است که شاهزاده سلمان وزیر دفاع فعلی عربستان که پیش از این درپست قدرتمند فرمانداری ریاض قرار داشت به سمت ملیعهد عربستان منصوب شود.
بیانیه منتشر شده توسط خانواده سلطنتی حاکی از آن است که نایف روز شنبه در یک بیمارستان در خارج از عربستان در گذشته است.نایف در اواخر ماه می جهت گذراندن تعطیلات شخصی و درمان به خارج از عربستان سفر کرده بود، درحالی که پیش از این از سوی  منابع خبری عربستان گزارشی از بیماری نایف منتشر نشده است.
نویسنده در ادامه تاکید کرد:نگرانی ولیعهد عربستان پس از مرگ برادرش سلطان در میان لیبرال ها ،در خصوص سمت پادشاهی عربستان وی را بر این داشت که از سمت پادشاهی دوری و حتی اعتصاب ها و مخالفت  ها را علیه عبدالله کاهش دهد.
نویسنده در ادامه می نویسد:نایف پس از انتصاب به منصب ولیعهدی در کنفرانس خبری اعلام کرد:از اسلام گرایی افراطی و دوری جسته و بنیان های حکومت ربر اساس غرور،موفقیت و پیشرفت بنا خواهد کرد.
نویسنده در ادامه به نقش عربستان در هواپیما ربایی ها و حادثه ۱۱ سپتامبر اشاره کرده است.
نایف یکی از پنج عضو از هفت پسر عبدالعزیز بوده و طبق مدارکی یکی از برادران ناتنی عبدالله پادشاه عربستان است،وی  برای چندین دهه مقام های با نفوذ در عربستان را عهده دار بوده است.

گاردین

روزنامه گاردین در گزارشی آورده است:علت فوت نایف بیماری بوده است.نایف در سفر به ژنو به منظور درمان پزشکی  جهت بیماری نا مشخص فوت شده است.
نویسنده در ادامه تاکید کرد:نایف در حالی درگذشت که تنها هشت ماه از زمان انتصاب وی به سمت ولیعهدی در عربستان گذشته بود،این در حالی است که وی در راس وزارت کشور و مقامی که دیدگاه ارتجاعی در امور مختلف از جمله آزاد شدن رانندگی زنان و .. داشت که مرگ وی عامل مهمی در سرعت بخشیدن به اصلاحات در این کشور خواهد بود.
نویسنده در ادامه می نویسد:در حال حاضر تمامی اعضای خانواده سلطنتی عربستان در انتظار اعلام نام ولیعهد جدید عربستان قرار دارند.وزیر دفاع کنونی عربستان که به عنوان شاهزاده ارشد بعد از نایف در نظر گرفته شده است ، احتمال می رود در مقام جانشینی نایف قرار گیرد.
نویسنده در ادامه اذعان داشت :نایف پس از مرگ نیز بسیار تاثیرگذار است چراکه وی پیش از این تاسیساتی را در جهت مقابله با گروه های از جمله القاعده در عربستان پس از جنگ در افغانستان ایجاد کرده بود.
تحلیل گر سیاسی عربستانی خالد الدخی افزود:نایف بیش از ۳۰ سال مسئولیت حفظ امنیت در عربستان را بر عهده داشت ،که در این راستا وی به موفقیت های زیادی دست یافت.
این در حالی است که تنها دلیل مورد انتقاد قرار گرفتن وی از سوی منتقدان زندانی کردن فعالان حقوق بشر و فعالان سیاسی بوده است.
نویسنده در ادامه تاکید کرد:وی تا حد زیادی توانسته است جریان ها و نا آرامی ها را در عربستان را پایان بخشد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.