خطر ریزگردها را برای سلامتی جدی بگیرید

جام جم آنلاین: ریزگردها مدتی است مهمان ناخوانده و ناخواسته کشورمان شده اند اگرچه گاهی حجم آن کم و زیاد می‌شود اما هنوز معلوم نیست چه زمانی از دست آن خلاص خواهیم شد.

اگر قبلا پزشکان و متخصصان توصیه می‌کردند که در فصل گرما مراقب بیماری‌های انگلی و پوستی باشید این بار درباره ریزگردها و عواقبی که بر سلامتی دارد هشدار می‌دهند، زیرا ریزگردها عامل ایجاد و تشدید بیماری‌های انسدادی، عفونی و ریوی از جمله سرطان ریه است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، نیاز روزانه یک انسان به طور متوسط حدود ۲۲٫۵ کیلوگرم اکسیژن است که این میزان با افزایش فعالیت‌ها و کارهای سبک و سنگین بیشتر می‌شود.

هوای آلوده می‌تواند بهداشت عمومی و سلامت انسان را به خطر اندازد و ریزگردها که شامل ذرات با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرومتر است، به دلیل اندازه کوچک می‌تواند در هوای تنفسی انسان تا عمق ریه نفوذ کرده و باعث ایجاد اختلالات جدی شود. ذرات با قطر بیشتر در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس مانده و با اخلاط بینی، دهان و گلو از بدن خارج می‌شود.

دکتر ابراهیم رضی، فوق‌تخصص ریه معتقد است که ریزگردها برای همه افراد و بویژه مردم تهران که مجبورند ترکیبی از ریزگردها و آلودگی هوای ناشی از آلاینده‌های صنعتی را تنفس کنند، نگران‌کننده است.

این آلودگی می‌تواند در فاصله‌های بسیار زیادی پخش شود و برای افراد مختلف، مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. در روزهایی که ریزگردها در هوا زیاد است، وقتی در برابر هوای بیرون قرار می‌گیرید ریزگردها می‌تواند ریه شما را تحریک کند.

این تحریک ریه‌ها می‌تواند به شکل مستقیم و با تاثیر مستقیم ساختار ریزگرد‌ها روی بافت ریه بچه‌ها و سالمندان اتفاق بیفتد یا به شکل غیرمستقیم، سیستم ایمنی بدن آنها را تحریک کند و به طور موضعی، باعث بروز آلرژی و واکنش‌های آلرژیک بسیار شدید و افسارگسیخته در این گروه از افراد شود.

این واکنش شدید آلرژیک می‌تواند به طور غیرمستقیم بر سلامت ریه‌ها تاثیری منفی بگذارد، در نتیجه ریزگرد‌ها می‌تواند با دو مکانیسم تحریکی و آلرژیک، سلامت ریه کودکان و سالمندان را به خطر بیندازد.

عوارضی که عنوان شد تنها برای ریه بچه‌ها و سالمندان نیست و می‌تواند دیگران را هم درگیر کند، اما همان‌طور که می‌دانید وقتی فردی در شرایط سلامت کامل به سر نبرد؛ مثلا بیماری قلبی یا عفونی داشته باشد یا مانند کودکان و سالمندان از سیستم ایمنی قوی برخوردار نباشد، شرایط ایجاد بیماری در او با قرار گرفتن در شرایط محیطی نامناسب، بیشتر فراهم می‌شود.

تاثیر منفی دوبرابری گرمای هوا در کنار ریزگردها

هوا آلوده است و مجبورید از منزل خارج شوید، اما تکلیفتان چیست؟ در پاسخ به این سوال، دکتر رضی، فوق‌تخصص ریه می‌گوید: در روزهایی که حجم ریزگردها، غبار یا آلودگی هوا بالاست بهتر است کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و آنها که ناراحتی‌های عفونی دارند از منزل خارج نشوند و در صورت اجبار برای خروج از منزل، حتما از یک یا حتی دو ماسک مناسب برای پیشگیری از ورود گرده‌ها به داخل دهان، بینی و ریه‌هایشان کمک بگیرند.

بد نیست بدانید تاثیر منفی ریزگرد‌ها بر سلامت عمومی و سلامت دستگاه تنفسی ما هنگامی که گرمای هوا بالاتر است، بیشتر می‌شود بنابراین توصیه می‌شود هنگام آلودگی هوا و ریز گردها، ساعت‌های خنک‌تر روز را برای خروج از منزل انتخاب کنید تا کمتر در معرض استنشاق هوای گرم و ریزگرد‌ها قرار بگیرید. در غیر این صورت تاثیر منفی گرمای هوا در کنار ریزگرد‌ها بر سلامتتان دوچندان خواهد شد.

حساسیت چشم‌ها در برابر ریزگردها

دکتر مسیح هاشمی، فوق‌تخصص شبکیه درباره تاثیر ریزگردها بر چشم می‌گوید: برخی از ریزگرد‌ها حاوی انواع آلودگی‌های میکروبی، ویروسی و عوامل رادیو ایزوتوپی است که می‌تواند سلامت چشم ما را به خطر بیندازد. به عبارت ساده‌تر، گاهی از اورانیوم‌های ضعیف شده برای بمباران در عراق استفاده شده و ممکن است این مواد خطرناک با ورود ریزگرد‌ها از عراق داخل خاک کشورمان، باعث ایجاد مشکلاتی از جمله ناراحتی‌های چشمی در افراد شود.

از طرف دیگر برخی از ریزگرد‌ها می‌تواند حاوی مواد حساسیت‌زا هم باشد به همین دلیل است که ریزگرد‌ها می‌تواند باعث تحریک چشم شود و کیفیت اشک بیماران را مختل کند بنابراین می‌توان به آنهایی که در شهرهای غربی کشور زندگی می‌کنند و بیشتر در معرض ریزگرد‌ها قرار دارند، توصیه کرد که در صورت احساس ناراحتی در چشم‌ها، روزی چهاربار از قطره اشک مصنوعی استفاده کنند.

کولر آبی ذرات را عبور می‌دهد

جالب است بدانید که گرد و غبار درشت وقتی وارد بدن می‌شود دستگاه تنفسی فوقانی، آن را پس می‌دهد و وارد ریه‌ها نمی‌شود، اما گرد و غبار ریز با ورود به ریه‌ها تاثیرات بیشتری خواهد گذاشت.

وزارت بهداشت اعلام کرده است برای نجات از این ریزگردها و گرما، از آنجا که کولرهای آبی ریزگردها را وارد اتاق می‌کند، بهتر است از کولرهای گازی با سیستم تهویه مطبوع، استفاده شود.

با توجه به وجود ریزگردها و هوای گرم و ضرورت استفاده از کولرهای آبی باید قسمت‌های هواگیر کولر کاملا به وسیله پوشال گرفته شده و مقدار کافی آب داشته باشد.

همچنین باز بودن قسمتی از هواگیر کولر باعث وارد شدن آسان ریزگردها به محوطه کولر و ورود به ساختمان می‌شود و باید پس از هربار افزایش غلظت ریزگردها در هوا در صورت امکان پوشال‌های کولر شست‌وشو و آب محفظه آن تخلیه شود.

تغذیه مناسب برای مقابله با ریزگردها

رضی، به خوردن میوه‌های تازه، شیر و لبنیات و نوشیدن آب فراوان در روزهایی که ریزگردها در هوا زیاد است، توصیه می‌کند و می‌گوید: نوشیدن آب، شیر و لبنیات باعث دفع مواد آلوده از طریق کلیه‌ها می‌شود.

همچنین اگر در محیط باز کار می‌کنید ظروف آب و مواد غذایی در برابر ریزگردها با پوشش مناسب باید محافظت شود، در صورت امکان از ماسک‌های P1، P2 که مناسب کاهش ریزگردهاست استفاده شود زیرا ماسک‌های کاغذی و دستمال اثر مطلوبی بر کاهش ریزگردها ندارد.


زهرا تالانی – جام​جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.