زنان ایران با هشت سهمیه در سی ام دوره بازی ها

، بزرگترین رویداد ورزشی جهان بازی های المپیک است که هر چهار سال یک بار ورزشکاران ملیت های مختلف را گرد هم می آورد تا رقابتی بزرگ یا شعار صلح دوستی را برگزار کنند.

بازی های المپیک در این دوره در ۲۸ رشته برگزار می شود که نسبت به گذشته پیشرفت بسیاری از لحاظ کیفی و کمی کرده است.

از آغاز بازی های المپیک نوین در سال ۱۸۹۶ مسابقات در هر دوره با کیفیت و هیجان بیشتری دنبا می شود.

زنان در بازی های ۱۹۰۰ پاریس نخستین حضور خود را در این رویداد بزرگ جهانی تجربه کردند و هم اکنون مدال اوری آنها تاثیر بسیاری روی جایگاه کاروان ورزشی کشورها داشته است.

زنان ایران هم از این مسابقات بی نصیب نبوده اند و در هر دوره نمایندگانی داشته اند اما تا کنون نتوانسته ند صاحب مدالی شوند.

بانوان ایران در سه دوره از این بازی های توسط وایلد کارت راهی المپیک شده اند.

بانوان ایرانی دربازی های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا ، ۲۰۰۰ سیدنی و ۲۰۰۴ آتن با استفاده از وایلد کارت در رشته تیراندازی توسط لیدا فریمان ، منیژه کاظمی و نسیم حسن پور به المپیک رسیده اند.

درالمپیک ۲۰۰۸ پکن نیز، هما حسینی در قایقرانی ، سارا خوش جمال فکری در تکواندو و نجمه آبتین در تیراندازی با کمان نمایندگان ورزش زنان ایران بودند.

لیدا فریمان در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و هما حسینی در المپیک ۲۰۰۸ پرچمداران کاروان ایران در بازی ها بوده اند.

از میان ورزشکاران شرکت کننده در دوره گذشته بازی ها هیچ یک در این دوره از بازی های المپیک موفق به دریافت سهمیه نشده اند.

برای بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن بانوان ورزشکار ایرانی با رشد کمی خوب و با هشت سهمیه راهی بازی ها می شوند.

الهه احمدی و مه لقا جام بزرگ در تیراندازی ، سوسن حاجی پور در تکواندو ،ندا شهسواری در پینگ پن ،لیلا رجبی در دو و میدانی ،سولماز عباسی نمایندگان جامعه ورزشی بانوان در المپیک لندن هستند ضمن انکه با توجه به تغییرات به وجود آمده در فدراسیون قایقرانی هنوز حضور آرزو حکیمی در بازی های المپیک مشخص نشده در صورتیکه مسئولان ورزش ایران ان را قطعی می دانند و نیز با توجه به یک سهمیه تیروکمان توسط زهرا دهقان هنوز حضور وی یا شخص دیگر هم قطعی اعلام نشده است.

بانوان ایران طی چندروز آینده هنوز شانس کسب سهمیه المپیک لندن در ماده دو و میدانی را نیز دارا هستند.

شاید عدم تجوه در ادوار گذشته به ورزش بانوان مانع پیشرفت ورزشی بانوان بوده اما به هر صورت ورزش بانوان ایران در این المپیک حضور پررنگ تری نسبت به گذشته دارد./مح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.