لاوروف: حضور ایران در اجلاس مسکو ضروری است

خبرگزاری آریا – وزیران امور خارجه ایران و روسیه بر گسترش و تحکیم مناسبات دوجانبه ، همکاریهای چندجانبه و منطقه ای و رایزنی و هماهنگی در عرصه های بین المللی تاکید کردند. 
به گزارش خبرگزاری آریا ، علی اکبر صالحی و سرگئی لاوروف امروز در مذاکراتی در تهران ، درباره نحوه پیگیری توافقات حاصله از مذاکرات روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس اخیر سران شانگهای در پکن تبادل نظر کرده ، در خصوص تحولات مختلف منطقه ای از جمله اوضاع سوریه رایزنی کردند.
وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به سابقه طولانی و سازنده تماسها و رایزنیهای طولانی دو کشور در خصوص موضوعات مورد علاقه ، سفر رسمی آقای لاوروف به تهران در برهه کنونی را حامل پیامهای مهم بین المللی و منطقه ای توصیف کرد.
علی اکبر صالحی تصریح کرد: سرنوشت دو کشور همسایه جغرافیایی به هم گره خورده و از علقه های مشترک فراوانی برخوردار است.
وی افزود: ایران و روسیه دوست و شریک مطمئن و قابل اعتماد یکدیگر هستند و زمینه های همکاری زیادی بین دو کشور وجود دارد.
وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران اعلام کرد که این سفر بسیار بموقع و در زمان مناسب انجام می شود.
لاوروف با اشاره به تماسها و رایزنیهای دو کشور در پایتختهای یکدیگر و مجامع منطقه ای و بین المللی ، نتایج مذاکرات روسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه اجلاس سران شانگهای را مهم و رضایتبخش خواند و گفت: ضروری است همکاریها در حوزه های دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی را پیگیری کنیم.
وی علاوه بر مناسبات دوجانبه ، امنیت منطقه ، دریای خزر و سوریه را نیز از دیگر موضوعات مورد علاقه دوطرف برای همکاری خواند و همکاری ایران و روسیه در خصوص افغانستان را بسیار نزدیک توصیف کرد.
لاوروف همکاریها و مذاکرات جاری درباره مناسبات اقتصادی دو کشور را سازنده و رو به جلو خواند.
بررسی تحولات منطقه از دیگر دستور مذاکرات صالحی و لاوروف بود و دو طرف با تاکید بر اهمیت مسئله سوریه و ضرورت همکاری و تلاشهای مشترک جهت برون رفت از وضع موجود مبنی بر پایان خشونت و راه حل سیاسی با توجه به طرح کوفی عنان و طرح روسیه تبادل نظر کردند.
لاوروف در این ارتباط تاکید کرد که حضور و مشارکت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مسکو با توجه به نقش موثر آن ضروری است.
صالحی نیز با اشاره به مسئله سوریه به عنوان یکی از عوامل مهم امنیت منطقه ، بر ضرورت انجام تلاشهای همه جانبه برای برون رفت از وضع موجود تاکید کرد.
در این دیدار همچنین در خصوص مسئله هسته ای و مذاکرات ایران و ۱+۵ تبادل نظر شد و صالحی اظهار داشت که به اعتقاد ما مذاکرات استانبول در مسیر صحیحی قرار گرفت ، گرچه با فراز و فرود هایی مواجه است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.