لباس هایی در حد دوپینگ در رقابت های المپیک

 باشگاه خبرنگاران- استفاده از لباس اسپیدو پس از رقابت های المپیک ۲۰۰۸ پکن ممنوع اعلام شد زیرا کیفیت عملکرد شناگران را در حد دوپینگ کردن بالا می برد اما اکنون شرکت سازنده این لباس نسخه جدید و قانونی از این لباس را با تکیه بر شبیه سازی رایانه ای برای استفاده در رقابت های شنای المپیک لندن ارائه کرده است.
معرفی و عرضه لباس های شنای مخصوص اسپیدو که در آن میزان کشش سطحی آن کاهش یافته شده بود طی برگزاری رقابت های المپیک تابستانی پکن در سال ۲۰۰۸ جنجال آفرین شد.
این لباس به اندازه ای خوب عمل کرد که توسط فدراسیون بین المللی شنا از نظر تکنیکی برابر دوپینگ کردن اعلام شده و استفاده از آن ممنوع شد اما اکنون با استفاده از نرم افزار شبیه ساز ANSVS و درست در آستانه رقابت های تابستانی لندن سازنده لباس شنای اسپیدو سیستمی جدید با نام صنعت اسکین ۳ را معرفی کرده است که رویکردی ظاهرا قانونی نسبت به کاهش کشش سطحی طی برگزاری رقابت های شنا دارد.
تست کلی ترکیب کلاه، لباس و عینک جدید اسپیدو این لباس سیستم مسابقه صنعت اسکین نام دارد و زمانیکه تمامی بخش های آن کلاه، عینک و خود لباس به تن شناگر می شود.
کشش تابع که سر خوردن در زیر آب را برای شناگر دشوار می سازد ۱۶٫۶ درصد کاهش پیدا میکند و میزان اکسیژن مورد نیاز شناگر در سرعتی تعیین شده تا ۱۰ درصد کاسته می شود. در نهایت کشش بدن فعال که از نتیجه امواج ایجاد شده توسط شناگر به وجود می آید نیز ۵٫۲ درصد کم می شود این سیستم مسابقه با استفاده از شبیه سازی های فیزیکی گسترده شامل دینامیک سیالات و مکانیک ساختاری ساخته شده است برای مثال شکل کلاه به صورتی بهبود یافته که میزان کشش و آشفتگی  در ان کاسته شود.
همچنین تاثیر استفاده از طیفی از مواد و تکنیک های ساخت و تولید شبیه سازی شدند تا از مقاومت کلاه در برابر فشار ناشی از شنای رقابتی اطمینان حاصل شود.
این شبیه سازی ها همچنین نحوه تعامل سیاس کلاه و عینک شنا با یکدیگر را مورد بررسی قرار دادند از این رو علاوه بر اینکه اجزای این سیستم شنا به صورت جداگانه از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است سبک عملکرد یکدیگر را نیز حمایت می کنند تا عملکرد نهایی شناگر بهبود یابد این لباس توسط شرکت اسپیدو با همکاری شناگران مشهوری مانند ناتالی کاملین، رایان لاکته و مایکل فلپس آزموده شدند./


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.