مردم ایران در ۱۹ شهر با زیباییهای فضایی آشنا می شوند

۲۱فروردین۱۳، فاوانیوز : همزمان با سالروز اولین سفر انسان به فضا و پرتاب اولین شاتل برنامه های جهانی شب یوری برگزار می گردد که در سال جاری این برنامه از فردا ۲۳ فروردین ماه در ۱۹ شهر کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، شب یوری نام جشنی بین‌المللی است که در ۱۲ آوریل هر سال در کشورهای مختلف برای بزرگداشت دو رخداد بزرگ اولین سفر انسان به فضا و پرتاب اولین شاتل فضایی برگزار می‌شود.

یوری گاگارین در روز ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به عنوان اولین انسان وارد فضا شد و در مدت  ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور کامل پیمود. در ۲۱ آوریل ۱۹۸۱ نیز اولین شاتل فضایی به فضا پرتاب شد.

در سال ۲۰۰۸ در مراسم شب یوری ۴۹ کشور جهان میزبان ۱۶۸ جشن بودند و در سال ۲۰۱۱ در پنجاهمین سالگرد سفر انسان به فضا بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ۷۵ کشور و در  ۷ قاره جهان در ۵۶۷ برنامه شرکت کردند.

این برنامه جهانی نیز در سال جاری همزمان با برنامه‌های جهانی در ایران نیز برگزار می‌شود.

فاطمه هاشمی- نماینده پروژه جهانی شب یوری در ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، ماه آوریل را ماه برگزاری برنامه‌های نجومی برای ترویج علم از دریچه علم نجوم دانست و افزود: گردهمایی‌های شب یوری در سراسر جهان به منظور یادبود ۱۲ آوریل۱۹۶۱، سالروز سفر اولین انسان به فضا- و ۱۲ آوریل ۱۹۸۱، سالگرداولین پرواز شاتل‌های فضایی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های شب یوری در ایران، اظهار داشت: به همین مناسبت امسال در دوازدهمین سال برگزاری این بزرگداشت، مراسم مختلفی از فردا پنج شنبه ۲۳ فروردین ماه به طور همزمان در ۱۹ شهرکشور از سوی انجمن‎های نجوم و گروه‌های دوست‌دار فضا برگزار خواهد شد.

هاشمی ترویج علم و آشنایی مردم با زیبایی‌‌های فضا در اماکن عمومی و مراکز علمی را از اهداف برگزاری این برنامه‌ها ذکر کرد و یادآور شد: برنامه‌های شب یوری تا روز پنج شنبه ۲۹ فروردین ماه ادامه دارد و طی آن ۲۴ برنامه اجرایی خواهد شد.

برگزاری سخنرانی‌های عمومی با موضوع علم فضا، مروری برسفرهای فضایی، ارائه دستاوردهای فضایی ایران، برگزاری رصدهای عمومی ونمایشگاه عکس را از جمله برنامه‌های سال جاری شب یوری در ایران نام برد.

به گفته وی ، اراک، اردبیل، اهواز، بوشهر، تبریز، تهران، خوی، دلیجان، زاهدان، ساری، سعادت شهر، شاهین شهر، شیراز، کرج، مشهد، قم، کاشان، همدان، یزد و میرجاوه، شهرهایی می باشند که میزبان علاقمندان به فضا و نجوم درمراسم “شب یوری” درایران خواهند بود.

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.