نخست وزیر ایتالیا در کابل: ۲۰۲۴ سال بازگشت جامعه جهانی از افغانستان نمی باش

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان۹۱،

نخست وزیر ایتالیا در یک مسافرت غیر منتظره به افغانستان گفته که هر چند سال ۲۰۲۴ تحولاتی را برای افغانستان در پی خواهد داشت، اما سال بازگشت جامعه جهانی از افغانستان نمی باش.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ماریو مونتی که امروز (یکشنبه) در کنفرانس مشترک با حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در کابل سخن می‌گفت، تاکید نمود که “سال ۲۰۲۴ سال پیشرفت خواهد بود و نه سال بازگشت”.

نخست وزیر ایتالیا گفت: “ما چشم به راه سال ۲۰۲۴ هستیم سالی که سال تغییر و تحول خواهد بود و نه سال بازگشت، بلکه سال پیشرفت و ترقی خواهد بود.”

ماریو مونتی در اولین مسافرت خود به افغانستان تاکید نمود که کشورش پس از ۲۰۲۴ افغانستان را تنها نخواهد گذاشت و به حمایت خود از این کشور ادامه خواهد داد.

مونتی افزود که به حضور سربازان کشورش در افغانستان برای تامین صلح جهانی افتخار می‌کند.

به گزارش تفسیری بی.بی.سی او افزود: “ما افتخار داریم که حدود ۳۵۰۰ سربازی که زندگی خود را برای تامین صلح جهانی و پیشرفت صلح‌آمیز مدنی و اقتصادی افغانستان به مخاطره انداخته‌اند و این ارزش آن را دارد.”

نیروهای ایتالیایی عمدتا در ولایت هرات در غرب افغانستان مستقر می باشند.

ایتالیا در نبرد ۱۱ ساله افغانستان، ۵۲ سرباز خود را از دست داده است.

ایتالیا در شماری از طرحهای عمرانی و بازسازی افغانستان هم سهم گرفته است و از جمله در بازسازی فرودگاه هرات بین‌المللی هرات با بها حدود ۱۵۰ میلیون دلار و ساخت شاهراه میدان-بامیان سرمایه‌گذاری نموده است.

حدود ده ماه پیش افغانستان و ایتالیا توافقنامه استراتژیک امضا نمودند.

در این کنفرانس کرزای بار دیگر بر مخالفت خود با عضویت دو نماینده سازمان ملل در کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان پافشاری نمود.

کرزای گفت: “ما از انتخابات ۲۰۰۹ ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی دو سال تجربه داریم و علاوه بر آن، افغانستان مالک حاکمیت ملی و قانون اساسی است.”

او افزود: “هیچ کشور جهان که مالک حاکمیت ملی و آزادی است، در امر حاکمیت قانون داخلی، انتخاباتی دموکراسی و حکومت‌داری (موافق با) حضور خارجی در نهادهای دولتی‌شان نمی باشند.”

رئیس جمهوری افغانستان با این استدلال تاکید نمود که “ضرورتی به آنها (نمایندگان سازمان ملل در کمیسیون شکایات انتخاباتی) نمی باش و حاکمیت ملی هم اجازه نمی‌دهد.”

پیش از این گفته شده که کرزای نمی‌خواهد قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات را که این موضوع هم در آن از سوی مجلس نمایندگان تصویب شده، امضا کند.

مجلس نمایندگان، گروههای سیاسی و بعضی نهادهای مدنی بر ضرورت حضور دو نماینده سازمان ملل در کمیسیون شکایات انتخاباتی برای تامین شفافیت در بررسی شکایات انتخاباتی تاکید نموده‌اند.

این کمیسیون پنج عضو دارد که همه آنها از سوی رئیس جمهوری منصوب می شوند. در انتخابات قبل هم دو عضو این کمیسیون به پیشنهاد سازمان ملل از سوی کرزای منظور شده بودند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.