هیات‌رییسه درخواست رییس‌جمهور جهت متکلم وحده بودن در جلسه علنی را بررسی می‌کند

۲۴م دیماه ،

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «هیات رییسه فردا موضوع درخواست رییس‌جمهور جهت متکلم وحده بودن در جلسه علنی روز چهارشنبه را بررسی می‌کند» گفت: اهتمام هیات رییسه این است که با نگاه مثبت با موضوع برخورد کرده و زمینه حضور فراهم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: تاکنون این موضوع به صورت شفاهی مطرح شده بود، اما اکنون به صورت مکتوب این درخواست به هیات رییسه رسیده است و هیات رییسه نیز در این زمینه در جلسه فردا بعدازظهر خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه اصل ۷۰ قانون اساسی می‌گوید رییس‌جمهور می‌تواند همراه وزرا و مشاوران خود در جلسه علنی مجلس شرکت کند و اگر مطلبی را می‌خواهد بیان کند، ابراز کرده و نمایندگان نیز استماع می‌کنند.

این عضو هیات رییسه مجلس با تاکید بر این‌که «باید موضوع صحبت مشخص باشد» خاطرنشان کرد: براساس اصل ۷۰، این موضوع جزو اختیارات رییس‌جمهور است، اما با توجه به اینکه گفته شده مسائل جاری کشور را می‌خواهند مطرح کنند، این موضوع کلی است و تصمیم‌گیری با هیات رییسه است.

سبحانی‌نیا یادآور شد: با توجه به اینکه هیات رییسه پیش‌بینی کرده بود دو ساعت رییس‌جمهور و دو ساعت نمایندگان صحبت‌های خود را مطرح کنند، اما اینکه درخواست داده شده وی یکجانبه صحبت کند، حتما با عکس‌العمل نمایندگان مواجه می‌شود و بسیاری از نمایندگان از این موضوع ناراحت خواهند شد.

وی تصریح کرد: اگر هدف حضور و تعامل است، باید رییس‌جمهور نیز صحبت‌های نمایندگان را بشنود. چنانچه اگر می‌خواهند موضوعی را به اطلاع مردم برسانند، قطعا رییس‌جمهور تریبون‌های دیگری در اختیار دارند، پس چه ضرورتی به حضور در مجلس است.

اصل ۷۰ قانون اساسی می‌گوید: رییس‌جمهور و معاونان او و وزیران به اجتماع یا به انفراد حق شرکت در جلسات علنی مجلس را دارند و می‌توانند مشاوران خود را همراه داشته با‌شند و در صورتی که نمایندگان لازم بدانند وزرا مکلف به حضورند و هرگاه تقاضا کنند مطالباتشان استماع می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.