کاربرد آلوئه‌ورا و شیرین بیان در دندانپزشکی

۰۲خردادماه،
ممتاز نیوز: مدیر گروه بخش‌ بیماری‌های دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: گیاه درمانی با سابقه‌ترین طب سنتی ایرانی است. گیاهان متنوعی در ایران داریم که از آن می‌توانیم استفاده دارویی مختلفی بکنیم. مانند آلوئه‌ورا، شیرین‌ بیان و اسطوخودوس. این گیاهان در دندانپزشکی در زمینه درمان ضایعاتی که در دهان ایجاد می‌شود مانند آفت و لیکن پلان موثر است.

دکتر آرش منصوریان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: «لیکن پلان» یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مخاط دهان است که معمولا استرس و مصرف بعضی از داروها سبب ابتلا به آن است اما آلوئه‌ورا در بهبود آن تاثیر دارد.

وی در ادامه گفت: از هومیوپاتی، هیپنوتیزم و گیاه‌ درمانی در زمینه دندانپزشکی استفاده می‌شود. هیپنوتیزم در بی‌حسی و بیهوشی بیماران موثراست. بعضی از کودکان و حتی بسیار از بزرگسالان نمی‌توانند تزریق آمپول را تحمل کنند. در این شرایط دندانپزشک می‌تواند با بهره‌گیری از روش‌هایی مانند هیپنوتیزم، بیماران را آرام و آماده تزریق کند.

مدیر گروه بخش‌ بیماری‌های دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران دربارهٔ مخالفت بعضی پزشکان با استفاده از گیاهان دارویی، اظهارکرد: این گونه نیست. پژوهش‌های بسیاری روی گیاهان دارویی انجام و با توجه به اهمیت گیاهان دارویی، دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که گیاهان دارویی چه قدر در درمان بیماری‌های دهان و دندان موثر می باشند، گفت: گیاهان دارویی در بیماری‌های مخاط دهان تاثیر دارند البته ۱۰ تا ۲۰ درصد دندانپزشکان کشور از گیاهان دارویی برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند که بیشتر آنان در تهران ساکن می باشند.

منصوریان در پایان اظهار کرد: افتتاح دانشکده طب سنتی در کنار دانشکده پزشکی و دندانپزشکی می‌تواند درزمینه استفاده از گیاهان دارویی در طب کمک کند و ما بسیار از پژوهش‌های خود را با کمک دانشکده طب سنتی انجام می‌دهیم.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.