گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد برداشت بانک مرکزی از حساب بانک ها به قوه قضاییه ارجاع شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد برداشت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از حساب بانک ها در ادامه جلسه علنی امروز /یکشنبه/ مجلس توسط ‘سید علی موسوی جرف’ سخنگوی این کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت شد.

در بخشی از این گزارش آمده است: برخی مقررات ارزی مصوب از نظر بانک مرکزی دارای اعتبار نیست و این بانک معتقد به صلاحیت قانونی و انحصاری خود در مورد وضع مقررات ارزی است به همین دلیل لازم است سریعا اقدامات لازم برای هماهنگی میان این مراجع انجام و از هرگونه اقدام متضاد، متعارض پرهیز شود.

کمیسیون اقتصادی مجلس در این گزارش تاکید کرد: روش اجرایی در پیش گرفته شده توسط بانک مرکزی مبنی بر کسر ‘علی راس’ مبالغ از بانک ها و عودت آنها درصورت ارایه اسناد و مدارک مورد قبول نیست و با اصول اولیه حقوقی در تعارض است.

در این گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد که شیوه اجرایی در نظر گرفته شده ناصحیح است و این مساله می توانست از طریق بررسی اسناد و مدارک تنها برای بانک هایی که در فروش ارز، مقررات مربوط را اجرا نکرده بودند، اعلام می شد.

در این گزارش همچنین آمده است: اتخاذ این روش به دلیل اعتقاد بانک مرکزی به فقدان صلاحیت قانونی کارگروه ساماندهی مبادلات ارزی بوده است.

کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: بند ۱ مصوبه مورخ ۲۸ اسفند ماه ۹۰ هیات وزیران مبنی بر تبدیل حاصله به ریال به نرخ معاملات روز ارز در بازار به احتمال زیاد بازار غیررسمی ارز قطع نظر از فروش ارز به هر نرخ از جمله نرخ مرجع یا بازار فرعی مغایر با بند ج ماده ۸۱ قانون برنامه پنجم، جز ب بند ۱ قانون بودجه سال ۹۰ و سایر قوانین و مقررات مربوط به تبدیل ارز حاصل از درآمدهای نفتی به ریال و واریز آن به خزانه است و لغو این مصوبه به دلیل مغایرت با قانون مورد نظر ضروری است.

در این گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: لازم است با استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس از تکرار چنین مصوباتی جلوگیری شود.

پس از قرائت این گزارش ‘علی لاریجانی’ از نمایندگان خواست که نظر خود را برای ارسال گزارش کمیسیون اقتصادی به قوه قضاییه اعلام کنند.

نمایندگان مجلس نیز با ۱۳۸ رای موافق با ارسال این گزارش به قوه قضاییه از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر موافقت کردند.

در این رای گیری ۳ نماینده رای مخالف و ۲۲ نماینده رای ممتنع دادند.

با رای نمایندگان این گزارش به قوه قضاییه ارسال می شود.

سیام**۹۱۲۱**۹۱۳۲**۱۳۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۵۷۱۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.