آخرین وضعیت توسعه ۳ میدان مشترک نفتی با عراق/ توسعه آزادگان جنوبی آغاز شد

ناجی سعدونی امروز در حاشیه امضای قرارداد نیروگاه غرب کارون در گفتگو با مهر در تشریح آخرین وضعیت توسعه ۳ میدان مشترک نفتی با عراق گفت: تا ۱۸ ماه آینده فاز اول طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی با ظرفیت تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه نفت در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با تاکید بر اینکه در حال حاضر عملیات حفاری این میدان نفتی از برنامه جلو افتاده است، تصریح کرد: اما تاخیراتی در ساخت کارخانه بهره برداری خشکی این میدان مشترک وجود دارد.

وی با اعلام اینکه برای توسعه میدان آزادگان شمالی تولید زودهنگام نفت تعریف نشده است، اظهار داشت: تاکنون ۱۵ حلقه چاه این میدان نفتی حفاری شده است.

این مقام مسئول همچنین از تکمیل عملیات حفاری میدان آزادگان شمالی تا اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و یادآور شد: در شرایط فعلی پیشرفت اجرایی این میدان مشترک نفتی در مجموع مطلوب ارزیابی می شود.

تولید ۲۰ هزار بشکه نفت از میدان یادآوران

وی در ادامه در پاسخ به سئوال دیگر مهر در خصوص آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک نفتی یادآوران توضیح داد:هم اکنون تولید روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت از این میدان آغاز شده است.

سعدونی با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه زمان بندی تا ۱۸ ماه آینده توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران به پایان می رسد، تبیین کرد: هم اکنون مذاکراتی با پیمانکار آسیایی برای توسعه فاز ۲ میدان نفتی یادآوران آغاز شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، بر اساس دستور وزیر نفت به شرکت ملی نفت ایران اگر برای توسعه فاز دوم یادآوران با پیمانکار آسیایی به توافق نرسیم، بلافاصله قرارداد فاز دوم توسعه این میدان نفتی به پیمانکاران ایرانی واگذار می شود.

وی از تعیین تکلیف وضعیت قراردادی فاز دوم میدان یادآوران تا دو ماه آینده خبر داد و تاکید کرد: بر این اساس، مذاکرات با پیمانکاران داخلی و خارجی آغاز شده است.

سعدونی همچنین در مورد آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی به مهر توضیح داد: هم اکنون ۲ دکل حفاری در این میدان مستقر شده و عملیات اجرایی آن کلید خورده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در پایان خاطرنشان کرد:  تا ۵۲ ماه آینده ۳۲۰ هزار بشکه نفت از میدان آزادگان جنوبی محقق می شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.