عملیات حفاری در میدان های آزادگان و یادآوران توسعه می یابد

خبرگزای آریا- مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از افزایش شمار دکل های حفاری در میدان های آزادگان شمالی، جنوبی و یادآوران خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،  حیدر بهمنی  تصریح کرد: در مجموع ۴ دستگاه حفاری در آزادگان شمالی و جنوبی مشغول به کار است که شمار آنها تا چند روز آینده به ۸ دستگاه می رسد.
میدان نفتی آزادگان از میدان های مشترک ایران با عراق است که در استان خوزستان قرار دارد و شامل دو بخش جنوبی و شمالی است. مساحت این میدان حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع و در ردیف بزرگ ترین میدان های نفتی جهان قرار دارد. تولید صیانتی از بخش جنوبی این میدان از سال ۱۳۸۶ و حفاری در بخش شمالی آن نیز از خرداد ۱۳۹۰ آغاز شده است.
توسعه میدان نفتی آزادگان در بخش شمالی در ۲ فاز انجام می شود و برنامه ریزی شده تا در هر فاز ۷۵ هزار بشکه نفت و ۳۹٫۰۸ میلیون فوت مکعب گاز در روز تولید شود.
توسعه این میدان در بخش جنوبی نیز در دو فاز و با هدف تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام و حدود ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز در فاز اول و افزایش تولید روزانه نفت خام به ۶۰۰ هزار بشکه نفت و افزایش میزان تولید گاز به حدود ۴۵۰ میلیون فوت مکعب در فاز دوم انجام می شود.
شرکت ملی حفاری ایران از سال ۸۶ تاکنون ۱۹ حلقه چاه توسعه ای در این میدان حفاری کرده است که با احتساب ۶ حلقه چاهی که در فاصله سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ برای اکتشاف و توصیف در موقعیت این میدان حفاری کرده بود، شمار چاه های حفاری شده تاکنون به ۲۵ حلقه می رسد.

حفاری در یادآوران به وسیله چهار دستگاه
مدیرعامل شرکت ملی حفاری درباره آخرین وضعیت حفاری در میدان یادآوران نیز اظهار کرد: هم اکنون چهار دستگاه در این میدان در حال حفاری است که در صورت نیاز تعداد آن ها نیز افزایش پیدا می کند.
میدان نفتی یادآوران در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر و در منطقه مرزی ایران و عراق قرار گرفته است و از میدان های مشترک با کشور عراق است و برنامه تولید زودهنگام به میزان ۲۰ هزار بشکه در روز از این میدان آغاز شده است.
در طرح توسعه این میدان حفر ۵۵ حلقه چاه در تولید زودهنگام در فاز یک و مجموع ۱۰۰ حلقه چاه در فاز ۲ و مجموع ۱۰۵ حلقه در فاز ۳ ، احداث تسهیلات سطح الارضی لازم برای جمع آوری، فرآورش و انتقال نفت و گاز تولیدی، تصفیه و تزریق پساب نفتی، تأسیسات فراز آوری با گاز برای تولید از چاه های نفت سنگین و احداث خطوط لوله نفت و گاز پیش بینی شده است.
هدف از اجرای فاز اول این طرح رسیدن به سقف تولید ۸۵ هزار بشکه نفت خام در روز و انتقال نفت سبک و سنگین و گاز تولیدی، جمع آوری اطلاعات مخزنی بیشتر با حفر ۲ حلقه چاه کلیدی و ۳ حلقه چاه جدید توصیفی، مطالعه فنی و اقتصادی EOR/IOR   و نهایی کردن برنامه توسعه فاز دوم است.
رسیدن به سقف تولید کل ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام در روز و انتقال نفت خام سبک و سنگین و گاز تولیدی، تکمیل اطلاعات مخزن با حفر ۳ حلقه چاه جدید توصیفی، توسعه و نهایی نمودن مطالعه EOR/IOR نیز از اهداف فاز دوم و رسیدن به سقف تولید کل۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز و انتقال نفت سبک و سنگین و گاز تولیدی از اهداف فاز سوم است.
توسعه هر دو میدان را شرکت سینوپک چین با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در دست انجام دارد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.