آخرین وضعیت پایگاه اینترنتی‌های ایرانی

۱۷فروردین۱۳،

براساس آمارهای به ثبت رسیده از ساماندهی پایگاه اینترنتیها و تارنماهای ایرانی، از میان ۴۵ هزار و ۷۱۱ رکورد در بانک ساماندهی، بیشترین تارنماهای ثبت شده در این بانک اطلاعاتی، مربوط به فعالیتهای تجاری بوده و تهران نیز بیشترین آمار ثبت پایگاه اینترنتیها و تارنماها را به خود اختصاص داده است.
بانک اطلاعاتی ساماندهی پایگاه اینترنتیها و تارنماهای ایرانی از سال ۱۳۸۵ راه اندازی و با هدف اینکه بتواند تارنماهای ایرانی را ساماندهی و به بانک اطلاعاتی مفید تبدیل کند طراحی و پایه ریزی شد؛ اما این بانک اطلاعاتی در ابتدا و به سبب یک سری از مسائل فنی و عدم مطالعه و برنامه ریزی دقیق به تهدیدی برای متولیان این بخش و نیز مامن امنی برای سوء استفاده بعضی از تارنماهای متخلف تبدیل شد و براین اساس چند سال آغاز به کار خود، هیچگونه تحلیل آماری بر روی آن صورت نگرفت.
اما با توجه به نیازها و کسب اطلاعات، بر روی بانک حاوی اطلاعات تارنماها و با هدف بهبود روند مدیریت آینده پایگاه اینترنتی ساماندهی و همچنین تاثیرگذاری در تصمیم گیرهای آینده، گروه رسانه های برخط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، تحلیل آماری از بانک ساماندهی تارنماهای ایرانی تا پایان اسفندماه ۹۱ ارائه کرد.

تعداد رکوردهای مفید و نامفید در بانک ساماندهی
براساس تحلیلهای آماری به ثبت رسیده، در بانک ساماندهی تا کنون تعداد ۴۵ هزار و ۷۱۱ تارنما ایجاد شده که از این تعداد ۴۴ هزار و ۶۸۸ رکورد آن مفید و یکهزار و ۲۳ رکورد نامفید اعلام شده است؛ در همین حال رکوردهای مفید بانک ساماندهی شامل ۳۰ هزار و ۸۴۰ پایگاه اینترنتی، ۱۱ هزار و ۹ وبلاگ و ۳۳ گروپ و دو هزار و ۸۰۶ زیردامنه است. با این وجود براساس اعلام پایگاه اینترنتی ساماندهی، گروپ ها می توانند از مجموعه رکوردهای نامفید محسوب شوند چرا که هیچگونه مزیت اطلاعاتی نمی توانند داشته باشند.
اما رکوردهای نامفید بانک ساماندهی شامل ۶۵ رکورد هرزه و ۶۶ رکورد تکراری و ۸۹۲ رکورد اشتباهات تایپی است که تمام این رکورد ها از ضعف فنی و ساختاری بانک ساماندهی سرچشمه می گیرد و شرکت برنامه نویس مقصر اصلی این اتفاق عنوان شده است.

تحلیل آماری بر پایگاه اینترنتیهای ثبت شده در ساماندهی
کل پایگاه اینترنتی های ثبت شده در بانک ساماندهی ۳۰ هزار و ۸۴۰ پایگاه اینترنتی است که ۴۶ عدد آن تکراری به ثبت رسیده و ۸ پایگاه اینترنتی نیز از پروتکل https استفاده می کند.
در تحلیل آماری دامنه های به ثبت رسیده در بانک اطلاعاتی ساماندهی بیشترین تعداد ثبت دامنه با پسوند “آی آر” بوده و پس از پسوند دامنه دات کام در رده بعد قرار دارد.

تحلیلی بر نوع فعالیت تارنماها
به گزارش مهر، در این قسمت تحلیل آماری و تفکیک تارنماها براساس نوع فعالیت انجام شده است که طبق آمار بیشترین تارنماهای ثبت شده در ساماندهی، فعالیت تجاری دارند و ۳۲ درصد پایگاه اینترنتیها را به خود اختصاص می دهند و پس از آن پایگاه اینترنتیهای اجتماعی و فرهنگی و خدمات فناوری بیشترین رکورد را ثبت کرده اند.

بررسی تارنماها براساس منطقه جغرافیایی
به گزارش مهر، بررسی صورت گرفته از تارنماهای ثبت شده در بانک اطلاعاتی ساماندهی نشان می دهد که بیشترین رکورد به ثبت رسیده از پایگاه اینترنتیها و تارنماهای ایرانی مربوط به استان تهران با ۱۶ هزار و ۳۵۹ تارنما، اصفهان با ۳ هزار و ۷۷۲ تارنما و خراسان رضوی با ۳ هزار و ۵۵۳ تارنما است.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.