آسیب شناسی سالخوردگی جمعیت در گفتگو با حجت‌الاسلام و المسلمین ثقفی

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک جامعه شناس دینی گفت: دولت‌ها برای رفع معضل کم فرزندی باید به فکر ایجاد رفاه اجتماعی باشند؛ چرا که وقتی مشکلات اقتصادی‌، تورم، بیکاری، مشکل مسکن و … حل شود جامعه خود به خود مسیر درست را طی کرده و به رشد و تعالی خواهد رسید.

“سیدمحمد ثقفی” در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه قرار گرفتن کشورها در مسیر سالمندی نوعی آسیب اجتماعی برای آنان تلقی می‌شود، گفت: عظمت و اقتدار یک ملت با میزان جمعیت آن ارتباط مستقیم دارد و جمعیت یکی از علائم زنده بودن جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه لازمه‌ اجتماع پویا وجود نسل‌های پی‌درپی در یک بازه زمانی است، تصریح کرد: یک جامعه پویا نیازمند آن است که نسل سالخورده و با تجربه و نسل جوان را در کنار یکدیگر داشته باشد تا اجتماع بتواند همزمان با استفاده از تجارب سالمندان و پیشکسوتان، نشاط و شادابی خود را نیز در سایه حضور جوانان حفظ کند.

این استاد دانشگاه آزاد تهران مرکز تاکید کرد: سیاستی که در یک برهه از زمان با شعار “فرزند کمتر، زندگی بهتر” در جامعه بروز پیدا کرد باعث شد نسل جوان نتواند جایگزین مناسبی برای نسل سالخورده شود. لذا این برای جامعه به عنوان یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

این جامعه شناس دینی با توجه به خطر تشدید از دست دادن نسل فعال، گفت: در شرایط کنونی، جامعه برای مهیا ساختن نسلی پویا به تولید مثل نیاز دارد و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری بارها در بیانات خود به افزایش جمعیت اشاره کرده‌اند.

وی آسیب‌های اقتصادی را یکی از زمینه‌‌های کاهش تولید نسل عنوان و اضافه کرد: در شرایطی که مقوله اقتصاد در خانواده با بحران رو برو باشد، مسئله ازدواج و تعدد فرزندان قربانی مصلحت اندیشی‌ها خواهد شد، لذا اصلاح ساختارهای اقتصادی در خانواده‌ها اصلی‌ترین مقوله‌ای است که باید به آن توجه شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ثقفی مسکن مناسب و اشتغال را سدی برای ازدواج دختران و پسران عنوان کرد و گفت:  ازدواج جوانان نیازمند شرایطی و است که باید از سوی دولت مهیا شود و با وجود تورم و عدم ثبات در جامعه نمی‌توان توقع داشت که جوانان تن به ازدواج داده و بدون آمادگی‌های اولیه وارد زندگی مشترک شوند.

این استاد دانشگاه آزاد تهران مرکز خاطرنشان کرد: مسلم اینکه دولت‌ها برای رفع معضل کم فرزندی باید به فکر ایجاد رفاه اجتماعی باشند، چرا که زمانی که مشکلات اقتصادی‌، تورم، بیکاری، مشکل مسکن و … حل شود، جامعه خود به خود  مسیر درست را طی کرده و به رشد و تعالی خواهد رسید.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.