آگاهی جوامع در رعایت حقوق کودک تاثیر به سزایی زیادی دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، طبق دیدگاه های برخی شهروندان اطرافیان تاثیر بسزایی در رعایت نشدن حقوق کودک در جامعه دارند و اغلب زمانی هم که دور هم جمع می شوند حقوق آنها را فراموش می کنند و رعایت نکردن این مطلب هم به دلیل آگاهی نداشتن در رابطه با نقش کودکان در مشارکت در مسائل جامعه است در حالی که کودکان نقش زیادی در روند ساختن جامعه دارند.

این اطرافیان زمانی که کودک آنها دچار بیماری خاصی مثل سرطان می شوند فداکاری های زیادی برای او می کنند تا جایی که همین فداکاری منجر به تاسیس بیمارستان محک مخصوص بیماری سرطانی می شود و رعایت این حقوق توسط والدین به ترتیب و روحیه اطرافیان و وجود روح فداکاری در آنها بستگی دارد که اولیا و مربیان در ایفای بهتر و بیشتر این نقش تاثیر بسزایی دارند.

جعفری بای جامعه شناس گفت: در جامعه ایران حقوق کودک شناخته شده نیست و فقدان این آگاهی از مشکل های اساسی جامعه ما است در حالی که جهل و ناآگاهی و نبود شناخت لازم از حقوق کودک منجر به رعایت نشدن حقوق او می شود و نبود این شناخت و همچنین باعث می شود اطرافیان نتوانند وظایف خود را در مورد کودکان انجام بدهند.

دیدگاه های ارائه شده شهروندان حاکی از این است که از آنجایی که کودکان از اقوام درجه یک الگو می گیرند بنابراین هر گونه مشکلی که برای آنها ایجاد شود به طور مستقیم در شخصیت آنها دیده می شود و آنها را از لحاظ روحی دچار مشکل می کند کودکی که نوازش های پدر را می بیند و پاکت سیبی که پدر آورده ابتدا به او تعارف می کند نبود این نوازش ها نوازش سیلی حقارت را نصیب او می کند این مسئله در حالی رخ می نماید که شغل پدر هم می تواند برای او مشکل ساز باشد.

جعفری بای گفت: به طور طبیعی به خاطر سن کم و بی اطلاعی کودک و جامعه از حقوق کودک همچنین به دلیل آنکه آنها توانایی دفاع از حقوق خود را ندارند نسبت به آنها ادای دین نمی شود و گاهی اوقات غیبت والدین هم به این مسائل دامن می زند. این در حالیست که دفاع نسبی برای دفاع از حقوق کودک در جامعه طراحی نشده و در حال حاضر بهزیستی فقط یک اورژانس اجتماعی طراحی کرده که فقط در خصوص کودک آزاری دفاع می کند.

حضور کودک در جامعه باید طوری باشد که شهروندان جرات تضییع حقوق آنها را به خود ندهند و به این منظور باید نهادهایی تاسیس شده و جامعه هم دفاع از حقوق آنها را بر عهده بگیرد.

دیدگاه های شهروندان بر این باورند که کودکانی که بیش فعال بوده و مشکل فقدان والدین را هم تجربه می کنند دو برابر آسیب می بینند و موج استعدادی که اغلب آنها دارند و باید در رودخانه زیبای زندگی جریان داشته باشد تیره می شود و این در حالیست که وضعیت ناپایدار این کودک می تواند پایداری زندگی مادر او را دچار خطر کند و رفتار مادر او را زیر سوال ببرد.

حسین ابراهیم مقدم روانشناس نظری مشابه در این رابطه گفت: اغلب دیدگاه های شهروندان حکایت از این مطلب دارد که حقوق کودکان در ایران بیشتر و بهتر رعایت می شود چون در کشور ما قوانینی در مورد رعایت حقوق کودکان وجود دارد. البته در جامعه ما هم استثناهایی در مورد برخی قبایل و خانواده ها در مورد این برخوردها وجود دارد.

وی  گفت: جامعه ای که به یک بلوغ فکری رسیده و حقوق کودک را می شناسد نسبت به همه ابعاد این حقوق اطلاع دارد این جامعه تلاش می کند حقوق کودک را رعایت کند ولی جامعه بی خبر از حقوق کودک تضییع کنندگان حقوق کودک را مجازات نخواهد کرد./ل.


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.