اثرات گاز خردل در به‌هم ریختگی عروق کرونر قلب

۱۱م آذر ،

به گزارش خبرنگار مهر، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد بررسی‌های مختلفی در خصوص تاثیر گاز خردل در عوارض بینایی، ریوی و پوست انجام دادند که در این تحقیقات مشخص شد گاز خردل سبب به‌هم ریختگی عروق کرونر قلب می‌شود.

‌در این تحقیق که بر روی ۴۰ نفر از مصدومان شیمیایی ناشی از گاز خردل در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد انجام شد مشخص شد عوارض این گاز سبب بروز اکتازی (به‌هم ریختگی به‌هم ریختگی) عروق کرونر می‌شود.

در این آزمایش دو گروه شامل ۴۰ نفر از جانبازان شیمیایی با حداقل یک تا هشت ساعت در تماس با گاز خردل در طول هشت سال دفاع مقدس قرار گرفته بودند و ۴۰ نفر از بیماران بدون تماس با گاز خردل مورد بررسی قرار گرفتند.

 

‌براساس این تحقیق ۱۵ نفر از جانبازان شیمیایی با گاز خردل معادل ۵/۳۷ درصد دچار اکتازی عروق کرونر بودند در حالی که این میزان در گروه دیگر معادل ۵ درصد بود.

 

در این راستا و به سبب لزوم انجام تحقیقات گسترده در زمینه عوارض گاز خردل بر روی قلب، گروه تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد شد و با همکاری دانشگاه تهران و شهید بهشتی کار مطالعه بر روی عوارض و درگیری قلبی و عروقی در مصدومان شیمیایی در دستور کار این گروه قرار گرفت.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.