اجرای طرح جداسازی شبکه آب شرب شهری از سوی بیش از ۲۰۰ شهرداری

‘ محمدرضا بمانیان ‘ در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود:مطالعه و طراحی طرح شبکه آبرسانی و آبیاری فضای سبز شهری (جداسازی شبکه آب شرب شهری از شبکه آب فضای سبز) تاکنون در حدود ۴۰۰ شهر توسط مشاوران ذیصلاح و با نظارت پژوهشکده مدیریت شهری و روستایی انجام شده است .

وی اظهار داشت: مطالعات طراحی شبکه های آبرسانی و آبیاری فضای سبز، در جهت سیاست صحیح جداسازی شبکه آب شرب از شبکه آب فضای سبز با تعدیل شرایط بحران آب،بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش سهم مصرف آب فضای سبز از بخش آب تصفیه شده شهرها ، کاهش هزینه های مرتبط و افزایش بازده آبیاری برای فضای سبز شهرداریهای کشور انجام می‌شود.

بمانیان ادامه داد : با اجرای طرح شبکه آبرسانی فضای سبز ، امکانات لازم برای مصارف عمومی شهرداری از جمله آتش نشانی و سایر خدمات به خصوص در فصول غیرآبیاری که نیاز به اینگونه خدمات بیشتر خواهد بود، فراهم می‌ شود.

این مقام مسوول در سازمان شهرداریها تصریح کرد:شبکه مستقل آبرسانی فضای سبز علاوه بر فواید یاد شده ، ذخیره سازی ، برنامه ریزی دقیق آبیاری و پیاده کردن سیستم های آبیاری تحت فشار را نیز میسر می سازد.

بمانیان ،با اشاره به اهمیت این طرح گفت: با توجه به اهمیت ویژه استفاده بهینه از منابع آبی کشور ، با اذعان به استفاده از آب شرب جهت آبیاری فضای سبز در برخی از شهرهای کشور و لزوم جلوگیری از این امر ، از سال ۱۳۷۹ پرو‍ژه ملی تحت عنوان ‘ مطالعه، طراحی و احداث شبکه‌های آبرسانی و آبیاری فضای سبز شهری ‘ توسط وزارت کشور و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی وقت پایه گذاری شد.

وی افزود: در مهر ماه سال ۱۳۸۶ تفاهمنامه همکاری بین وزارت کشور و وزارت نیرو در زمینه جداسازی شبکه‌های آبرسانی فضای سبز از شبکه آب شرب و تامین آب فضای سبز شهری از آب غیر‌شرب مبادله و مقرر شد تمامی شهرهای کشور تا سال ۱۴۰۰ پس از انجام مطالعات و تهیه طرح یاد شده ، نسبت به اجرای طرح و در واقع جداسازی شبکه آب شرب از شبکه آب فضای سبز اقدام کنند.

بمانیان با بیان اینکه کشور ما با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی، از جمله کشورهای خشک و کم آب جهان به شمار می رود، اظهار داشت :تامین آب شرب برای شهرهای کشور، هم اکنون از معضلات اصلی مدیریت شهری کشور محسوب می شود و یکی از منطقی ترین روش ها برای مبارزه با کم آبی ، جداسازی آب شرب از دیگر آبهای مصرفی مانند آبی که برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد، است.

به گفته وی ، اکنون بخش عمده ای از مقدار آب شرب مصرفی شهرهای کشور صرف مصارف غیر شرب از جمله آبیاری فضای سبز می‌ شود.

بمانیان تصریح کرد:این مسئله مصرف آب و هزینه تهیه آن را به ویژه در شهرهای بزرگ به شدت افزایش داده در صورتیکه برای مصارف غیر شرب، لزومی برای چنین سرمایه گذاری گزافی نیست.

اجتمام **۹۰۲۲ ۱۵۶۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۷۰۱۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سیدجواد موسوی:

    اکثرشهرداریهای بزرگ و کوچک این طرح را باهزینهای بالا اجراکردن ولیکن نظارتی به این کار صورت نگرفته گاها دیده میشود سلیقه نیز دخیل شده که منجر به پیش امدن مشکلات در حال و اینده خواهد شدچرا که این طرح در هر منطقه ویژگیهای خاص خود را دارد لذا در صورت امکان طرح های اجرا شده ویا در حال اجرا بخصوص شهرداریهای کوچک مور مطالعه ویا مورد بازدید قرار گیرد با تشکر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.