استراتژی صنعتی و کشاورزی نداریم/۸۰ درصد از استراتژی خودرو را محقق کرده‌ایم

۲۸م آذر ،

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تمام صنایع هر زمانی که آغاز به فعالیت کرده‌اند، تحولی ایجاد کردند که صنعت چاپ از این قاعده مستثنی نیست، اما تنها تفاوتی که صنعت چاپ با بقیه صنایع دارد این است که هیچ گاه کهنه نمی‌شود و همیشه نیاز به روز‌رسانی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا رحمانی در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بسته‌بندی و چاپ گفت: سطح تکنولوژی این صنعت هیچ از دنیا کم ندارد، اما از ماشین‌ها، منابع انسانی و علمی که در کشور وجود دارد به درستی استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که نمایشگاه به عنوان قلب اقتصاد کشور شناخته می‌شود، گفت: صنعت و معدن به عنوان جبهه امروزی شناخته می‌شوند و هرکسی که در این مسیر فعالیت کند رزمنده این کشور به حساب می‌آید.

او ادامه داد: متاسفانه در کشور استراتژی صنعتی و کشاورزی نداریم و این عیب بزرگی به حساب می‌آید. این در حالی است که منابع انسانی و زیرساختی در کشور نیز است، اما فکر و برنامه‌ای برای صنعت و کشاورزی نداریم و بدون برنامه به هیچ جایی نخواهیم رسید. پس باید به دنبال استراتژی باشیم.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم چنین خاطر نشان کرد: در مجلس تاکید بر این است که استراتژی برای صنعت و معدن ایجاد کنیم. از این استراتژی‌ها به استراتژی خودروی کشور می‌توان اشاره کرد که در حال حاضر به ۸۰ درصد این استراتژی دست یافته‌ایم. از این ۸۰ درصد می‌توان به قطعه‌سازی در کشور اشاره کرد که قطعه‌سازی ایران جزو بهترین‌های دنیا به حساب می‌آید.

او تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌های صنعت و معدن و هر حوزه‌ی دیگر باید از مرحله‌ی ایده تا محصول در نظر گرفته شده باشد که اگر به این سبک نباشد، برنامه‌ی جامع و کاملی نیست.

وی با اشاره به این‌که بودجه‌ی سال ۹۱ یکی از ایده‌آل‌ترین بودجه‌های چند سال قبل است، گفت: از محل صندوق توسعه ملی ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه صنعت اختصاص داده شده است که تولید‌کنندگان و دست‌اندرکاران صنایع خرد پرونده‌های دریافت تسهیلات را تشکیل داده‌اند، اما از سوی واحد‌های مرتبط که پرداخت‌کننده تسهیلات می باشند، پولی دریافت نکرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: مواد پتروشیمی و کاغذ در چند وقت قبل به سبب نوسان عرضه و تقاضای ارز با مشکلاتی روبه‌رو شد که صنعت کشور را بسیار تهدید کرد.

رحمانی گفت: دولت و دستگاه‌ها راغب به استفاده از چاپخانه‌های خود می باشند که این روال باید تغییر کند. تغییر این روال همان خصوصی‌سازی اصل ۴۴ قانون اساسی است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: سهم تولید در هدفمند‌سازی یارانه‌ها داده نشده است، اما باید بدانیم هدفمندی کار بزرگی بود که به دست دولت به درستی انجام شد، اما در ادامه‌ی کار باید با دقت و جدیت بیشتری عمل شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.